Skatteverket väljer TDC i en av Sveriges största videokonferensaffärer

Skatteverket tar nästa steg i utvecklingen av videokommunikationen genom ny storaffär med TDC. Avtalet innebär att tusentals medarbetare på Skatteverket kommer att kunna genomföra videokonferenser från sin egen dator till över 400 videokonferensrum inom myndigheten. Produktleverantör är Polycom, och videokonferenslösningen integreras med Microsoft Lync.

Med Skatteverkets 10 000 medarbetare på över 100 kontor finns det ett stort behov av samordnad kommunikation. Genom att minska avstånden mellan anställda blir samarbeten enklare och verksamheten effektivare. Ett sätt för myndigheten att uppnå detta är videokonferensrum på kontoren. Nu tas nästa stora steg i satsningen på videokonferenser och visuell kommunikation genom ett stort tjänsteavtal med TDC.

Det femåriga tjänsteavtalet innebär att TDC övertar helhetsansvaret för mer än 400 videokonferenssystem och infrastrukturplattformar inom Skatteverket. En stor del av uppdraget är att integrera befintliga videokonferenssystem med medarbetarnas datorer. TDC kommer vidare att ansvara för uppgraderingar, driftsättning av nya videokonferenssystem, operativ drift och support.

Lösningen levereras som en tjänst, och tidigare investeringar ersätts därmed med operativa kostnader. TDC tar ett helhetsansvar över Skatteverkets videokonferensrum och dess integration med medarbetarnas datorer, vilket ökar möjligheterna till förbättrad kontroll och driftstabilitet.

Joakim Harging, Sales Director på TDC Sverige, förklarar betydelsen av stabil infrastruktur:

– Skatteverkets videokonferensavtal med TDC är ett av det största i sitt slag i Sverige. Storleken på lösningen – tusentals medarbetardatorer som skall integreras med hundratals videorum – gör att det kommer att ställas nya och hårdare krav på nätet. Med vårt dokumenterat driftstabila nät, och vår långa erfarenhet inom videotjänster, är vi dock beredda. Och Skatteverkets förtroende för oss inom dessa områden är naturligtvis både glädjande och motiverande.

I slutet av 2011 lanserade TDC ett nordiskt videokonferenserbjudande: TDC Nordic Video. TDC Sveriges vd Erik Heilborn, ser stora samhällsvinster med de allt mer populära videokonferenserna:

– Vi har sedan länge ett stort samarbete med Skatteverket gällande kommunikationslösningar, och att detta nu fördjupas med videokommunikation är mycket roligt. Skatteverket är en pionjär inom videokonferenser, men jag noterar med glädje att även andra offentliga verksamheter ligger långt framme. Konsekvensen med detta kan bli att skattekronor sparas, att arbetet blir effektivare, och att man skapar utrymme för att kunna ge ännu bättre service till medborgarna. Att vi på TDC kan hjälpa till med detta är självfallet glädjande.

Hårdvaruleverantör till videokonferensaffären är Polycom, och lösningen kommer att integreras i Microsoft Lync-miljö. Tidigare har TDC via pressreleaser kommunicerat sitt samarbete med såväl Polycom som Microsoft.

Niclas Karnhill, PR Manager, TDC Sverige

Läs mer: tdc.se eller tdc.se/pressrum