Svenska IT-chefer har inte tid för strategi

57 procent av de svenska IT-cheferna tycker att de ägnar för lite tid åt framtidsinriktade strategiska frågor. Det visar en färsk undersökning som TNS SIFO gjort på uppdrag av telekomföretaget TDC.

57 procent av de svenska IT-cheferna tycker att de ägnar för lite tid åt framtidsinriktade strategiska frågor. Det visar en färsk undersökning som TNS SIFO gjort på uppdrag av telekomföretaget TDC.

– IT-strategiska frågor är en viktig del i arbetet att driva företagen framåt. Men för att detta ska fungera måste IT-cheferna få och skapa utrymme för strategiskt arbete, säger Erik Heilborn, vd för TDC Sverige.

Närmare sex av tio chefer uppger att lägger för lite tid på strategiska frågor. I undersökningen uppger dock 38 procent att IT-strategiska frågor är det mest intressanta området för verksamheten på tre års sikt. Samtidigt uppger endast 22 procent att de lägger ner det mesta av sin tid på framtidsinriktade strategiska frågor.

Det som i stället sysselsätter chefer mest är det dagliga arbetet, det vill säga teknik och drift. 36 procent uppger att så är fallet.

– Att ha tid med det viktiga strategiska arbetet utan att för den skull tappa det viktiga fokuset på tekniken och driften kan bli en utmaning för företagen, säger Erik Heilborn.

Exempel på IT-strategiska frågor kan bland annat vara följande; arkitekturval, cloud vs. egen drift, collaboration, plattformsval, driftstrategier – outsourcing vs. inhouse, infrastrukturval, applikationsstrategier samt effektiviseringar och processförbättringar på sikt.

- I egenskap av CIO skulle jag generellt vilja säga att förmågan att fatta rätt IT-strategiska beslut har en mycket stor inverkan på det stöd IT-funktionen kan ge affärsverksamheten. Tajming och teknikval är helt avgörande, säger Ingmar Jonsson, CIO TDC Sverige.

En viktig del av IT-strategin är vilka tekniska områden som företagen tänker satsa pengar på i framtiden. Här vill cheferna helst se satsningar inom applikationer och uppgraderingar, men även datasäkerhet och samarbetsverktyg, t ex videokonferenser. Intresset för samarbetsverktyg har i år gått upp till en andraplats. I undersökningar från 2002 och 2007 fanns inget intresse för att satsa på detta.

Om undersökningen
Undersökningen genomfördes av TNS SIFO på uppdrag av TDC Sverige under perioden 25 augusti-7 september 2011. Undersökningen genomfördes som en telefonundersökning och totalt intervjuades 200 IT-chefer i hela Sverige.

För mer information, vänligen kontakta:
Niclas Karnhill, PR Manager, TDC Sverige
Tel 46 8 519 812 15, mob 46 708 70 00 60

Om TDC Sverige
TDC är både en operatör och en systemintegratör. Vi erbjuder helhetslösningar inom tal, data och video till företag och organisationer där lösningarna ska bidra till tydlig affärsnytta. TDC är en nordisk leverantör med eget nordiskt nät, men samtidigt med lokal närvaro. I Sverige är vi representerade över hela landet med cirka 750 medarbetare. TDC Sverige AB är ett helägt dotterbolag till TDC A/S – Nordens tredje största telekomföretag med en årlig intäkt om 26,2 miljarder DKK (2010) och 11 000 medarbetare. TDC grundades i Danmark 1882.

Press- och nyhetsrum
tdc.se