TDC expanderar: Förvärvar Effero och stärker sitt erbjudande inom Kommunikation som tjänst

Som ett led i sin tillväxtstrategi utökar TDC i Sverige sin verksamhet genom ett förvärv av telefonibolaget Effero. Förvärvet ska främst stärka TDCs erbjudande inom Kommunikation som tjänst.

Effero har ansvarat för drift, förvaltning och utveckling av telefoni hos flera av Sveriges största företag sedan starten 1988 och hanterar idag dryga 100 000 anknytningar. Nu blir företaget med sina 43 anställda en del av TDC-koncernen och ett dotterbolag till TDC Sverige AB, men fortsätter agera under varumärket Effero.

”Vi är oerhört glada över det här förvärvet och hur det kommer stärka vårt erbjudande ytterligare. Effero är ett mycket välskött företag, och har en personalstyrka med hög teknisk kompetens som både vi och våra kunder kommer ha stor glädje av”, säger Ulf Baggström, VD för TDC.

TDC har en aggressiv plan för tillväxt där omsättningen på den svenska företagsmarknaden ska fördubblas till år 2012. Kommunikation som tjänst spelar en viktig roll företagets strategi. Genom att integrera Efferos erbjudande i KST stärker TDC sin servicedesk.

”Vi är idag en av de största aktörerna på svenska marknaden inom KST. Genom Efferos erbjudande och kompetens ökar vi våra möjligheter att möta den stigande efterfrågan vi ser från marknaden.”, säger Ulf Baggström. ”Vi ska stå ut från våra konkurrenter genom att erbjuda marknadens bästa service kring KST, det kan vi förverkliga tillsammans med Effero”.

Effero hjälper sina kunder att skapa ordning och reda i de telefonilösningar man valt. Effero kan hjälpa till med administration, växelbemanning, utbildning i telefonisystem och telefonilösningar, kostnadskontroll, utveckling av processer och strukturer för intern- och vidaredebitering av telefonikostnader, upprättande av företagsgemensam telefonkultur och mycket annat. På Effero ser man stora möjligheter med förvärvet.

”TDC erbjuder idag KST till några av Sveriges största företag och organisationer. Att vi blir en del av TDC och deras erbjudande kommer innebära fantastiska möjligheter till nya kunder”, säger Jonas Magnusson, VD på Effero. ”Vi har redan idag ett framgångsrikt samarbete med TDC där vi tar hand om servicen till några av företagets största kunder. Och hittills har vi kunnat uppvisa en lösningsgrad på 90%.”

Affären beräknas vara genomförd i mars under förutsättning att Konkurrensverket ger sitt godkännande.