TDC förändrar videomarknaden med den första kompletta nordiska videokonferenslösningen

Traditionellt har en videokonferenslösning krävt att fler leverantörer och nätägare involveras för en kunds räkning, något som lätt kan leda till onödigt långa processer. Detta förändras nu med den första nordiska videokonferenstjänsten TDC Nordic Video. Med ett eget nordisk nät, en kontaktperson, ett avtal, erbjuder nu TDC en driftsäkrare, enklare och flexiblare videokonferenslösning.

Om du idag upphandlar videokonferenslösningar kommer flera leverantörer vara inblandade, och med detta även flera kontaktpersoner och avtal. Vill du dessutom ha videokonferenslösningar i flera nordiska länder kommer flera nätägare att samsas om lösningen. Ofta kräver dessutom lösningen en stor initial kostnad.

Med nya tjänsten TDC Nordic Video förändras detta. Det som förut krävde flera leverantörer räcker idag med enbart en. Lösningen använder TDCs nordiska IP VPN-nät, vilket garanterar en stor kunskap och kontroll över nätet. Med detta ökar möjligheterna till en högre driftstabilitet och snabbare åtgärder vid eventuella incidenter.

Videokonferenslösningen TDC Nordic Video är vidare operatörsbaserad vilket innebär en betydligt mindre initial investering, och kan på så sätt istället kostnadsföras som en operativ kostnad (precis på samma sätt som när företagen bokar tjänsteresor).

– Med TDC Nordic Video lanserar vi marknadens första kompletta nordiska videokonferenstjänst. Med vårt nordiska nät, gemensamma service- och driftorganisationer, och branschunika SLA:er vinner kunden många fördelar med TDC Nordic Video: Driftsäkerhet och enkla kontaktvägar exempelvis. En annan fördel är flexibiliteten då lösningen kan växa i takt med kunden – oavsett vilket nordiskt land företaget väljer att expandera till, säger Jens Munch-Hansen, Senior Executive Vice President och President of TDC Nordic.

Det finns flera skäl för TDC att erbjuda en nordisk videokonferenslösning enligt Jens. TDC är verksam i samtliga nordiska länderna, koncernen har tydligt nordiskt fokus och genom åren har man dessutom lärt känna nordiska företagens och organisationernas krav exempelvis. Men det finns fler anledningar. Jens förklarar:

– Vi på TDC är själva tunga videokonferensanvändare inom vår nordiska organisation. Med detta i bakhuvudet är det därför logiskt att vi nu lanserar den första nordiska videokonferenslösningen. Jag vet själv vilken positiv kraft videokonferenser är för företagets effektivitet och kultur, då våra videokonferenser har gjort att vi kommit våra nordiska kollegor närmare än någonsin tidigare.

Lars Schön, videoansvarig inom Sales TDC Sverige, förklarar fördelarna ytterligare:

- TDC Nordic Video innebär ett nytt sätt att tänka då videokonferensen med TDC Nordic Video blir en operativ kostnad. Detta innebär att du kan kostnadsföra videokonferensen som vilken tjänsteresa som helst. På samma sätt som du inte skall behöva köpa ett flygplan för att flyga, skall du inte behöva köpa en dyr videokonferensutrustning bara för att videokonferera.

Lars Schön, videoansvarig Sales, TDC Sverige
lars.schon@tdc.se
Tel 46 8 519 81 936, mob +46 709 81 73 35

Niclas Karnhill, PR Manager, TDC Sverige