TDC fortsätter sin offensiv inom videokonferenser – tecknar samarbetsavtal med Polycom

TDC har tidigare i år lanserat TDC Nordic Video, den första kompletta nordiska videokonferenslösningen. När man nu träffar ytterligare ett samarbetsavtal inom videokonferens – denna gång med Polycom – är TDC enligt Catharina Hedborg, Produkt- och marknadsdirektör på TDC, ett svårslaget videokonferensalternativ på svenska marknaden.

TDC är både en operatör och integratör på svenska marknaden. En viktig del av företagets erbjudande är samarbetsverktyg såsom videokonferenser. TDC samarbetar med ledande leverantörer inom IT- och telekommunikation: Aastra, Alcatel-Lucent, Avaya, Cisco och Microsoft exempelvis. När TDC nu tecknar samarbetsavtal med Polycom innebär det att TDC får ett ännu bredare erbjudande, framförallt inom videokonferenser.

Polycom är ett globalt företag med 3 200 medarbetare. Företaget är särskilt starkt inom gruppvideosystem och hårdvara inom telefonkonferens. En av de mest använda plattformarna för Polycoms produkter är Microsoft Lync, där företaget är en dominerande hårdvaruleverantör gällande videokonferenser.

Certifieringarna inom såväl Polycoms produkter, som Microsoft Lync, gör att samarbetet med Polycom var ett naturligt steg för TDC enligt Lars Schön, videoansvarig försäljning på TDC Sverige. Lars kommenterar samarbetet ytterligare:

- Att vi satsar på videokonferenser är ingen nyhet för de som följt oss under senare år. Vi har redan idag samarbete med ett flertal ledande leverantörer, och med Polycoms marknadsledande hårdvaror för Microsoft Lync-miljön breddar vi vårt erbjudande inom videokonferenser ytterligare. Men det viktigaste av allt är naturligtvis att detta innebär nya möjligheter för våra nuvarande och kommande kunder, kanske framförallt de som använder Microsoft Lync. Vi ser fram emot samarbetet med Polycom.

Polycom ser stora möjligheter med samarbetet enligt Mikael Karlström, Nordenchef på Polycom:

- Att kunna effektivisera sin verksamhet ligger våra kunder varmt om hjärtat. Att kunna kommunicera med allt och alla utan att bekymmra sig om underliggande teknik är en förutsättning för effektivisering. Lägg sedan till ett krav på ekonomisk lönsamhet så har du kravbilden för Unified Communication and Collaboration klart definierad. TDC är en unik aktör på marknaden då de är både operatör och integratör. Polycom har tekniken. Detta borgar för att våra gemensamma kunder ska få den lösning de efterfrågar.

Catharina Hedborg, Produkt- och marknadsdirektör på TDC Sverige, förklarar TDCs position på videokonferensmarknaden:

- Vi har gjort det enklare att använda videokonferenser då vi erbjuder den som tjänst. Med tjänsten TDC Nordic Video har vi lanserat en videotjänst för nordiska företag, och tillsammans med Polycom breddar vi vårt erbjudande inom Microsoft Lync-plattformen. Lägg därtill vår erfarenhet från större videokonferenslösningar från exempelvis Post Nord och Expert. Givet allt detta ser jag TDC som ett svårslaget alternativ inom videokonferenser.

Niclas Karnhill, PR Manager, TDC Sverige

Läs mer: tdc.se eller tdc.se/pressrum