TDC högst rankad i Kammarkollegiets IT-upphandlingar

TDCs anbud har rankats högst i utvärderingarna av Kammarkollegiets två senaste ramavtalsupphandlingar ”Kommunikation som tjänst” och ”Telefoner, kommunikationsutrustning och tillbehör”. I den senare upphandlingen innebär förstaplaceringen att TDCs avtal alltid ska avropas i första hand.

TDC lämnade i slutet av 2008 in totalt fem anbud till Kammarkollegiets IT-upphandlingar. De senaste två veckorna har tilldelningsbeslut fattats i två av dessa: ”Kommunikation som tjänst” samt ” Telefoner, kommunikationsutrustning och tillbehör ”. I utvärderingarna har Kammarkollegiet utgått från både funktion och pris utifrån vilket TDCs anbud rankades högst i utvärderingarna för båda tilldelningsbesluten.

”Självklart är de statliga ramavtalen viktiga för oss, med många av Sveriges landsting, kommuner och myndigheter som kunder är offentlig förvaltning en viktig målgrupp för TDC”, säger Erik Heilborn som är vd för TDC Sverige.

Förstaplaceringen, av totalt nio tecknade avtal, i utvärderingen av ”Telefoner, kommunikationsutrustning och tillbehör” innebär att det alltid är TDCs ramavtal som ska användas i första hand. Enbart om TDC inte kan erbjuda någon av kunden efterfrågad funktion, kan kunden gå till den leverantör med näst högst rankning osv. tills funktionen erbjuds.

”TDC levererar kommunikationslösningar med fullt fokus på företag och offentlig förvaltning. Det tillsammans med att vi samlat operatörs- och integratörstjänster under ett och samma tak gör TDCs erbjudande både starkt och unikt. Resultatet i utvärderingarna ser vi som en riktig kvalitetsstämpel på vårt erbjudande, men också på det hårda arbete vi la ner på anbuden som lämnades in i slutet av förra året.”, säger Erik Heilborn.

Efter att tilldelningsbeslut fattats av Kammarkollegiet följer en period för överklagande på tio dagar innan de nya avtalen undertecknas. Ramavtalet för KST undertecknas idag, och för området gällande telefoner, kommunikationsutrustning och tillbehör beräknas avtalen skrivas under den 23 mars.