TDC lanserar helhetslösning inom IPv6

Under IPv6-dagen 8 juni lanserar TDC konsulttjänsten ”IPv6 Assessment”. Detta innebär att TDC kan - som första helhetsleverantör med integratörs- som operatörskunskap - erbjuda förstudie, migreringsplanering samt även IPv6-adresser. Med detta strävar TDC att bli en one-stop-shop inom IPv6-tjänster i Sverige, med allt från internetanslutningar med IPv6 stöd till tjänsten ”IPv6 Assessment”

IPv6 – flexibelt och framtidssäkert

På internet kommunicerar datorer, smartphones och annan utrustning med varandra med hjälp av det så kallade internetprotokollet (IP). Dagens internet domineras fortfarande av den fjärde versionen av protokollet – IPv4.

I februari 2011 delades de sista av de drygt fyra miljarder IPv4-adresserna ut på central nivå, vilket naturligtvis ökar nödvändigheten med nästa generations protokoll – IPv6

IPv6-adresserna är alltså centrala för all kommunikation över internet, oavsett om det gäller laptops, smartphones, tablets eller stationära datorer. I framtiden kommer det dessutom finnas nätverksuppkopplade enheter inom fler användningsområden. Denna explosion av användning är kanske det främsta skälet att gå över till IPv6 då det inom detta protokoll finns nära nog oändligt antal adresser. Ytterligare en illustration på vikten av IPv6 är att Asien, världens tillväxtmotor, beräknas få slut på IPv4-adresser någon gång under sommaren 2011.

TDC har under ett flertal år arbetat med IPv6, och man har under denna process sett ett stort behov av rådgivning hos TDCs kunder: vilka är möjligheterna och utmaningarna med IPv6 för just mitt företag?

TDC IPv6 Assessment

Under IPv6-dagen, 8 juni, lanserar TDC konsulttjänsten ”IPv6 Assessment”. Denna tjänst innebär en förstudie, införande- och migreringsplanering och kan även inkludera IPv6-adresser. Som grund för lösningarna finns TDCs nät, som är IPv6-ready mot såväl kund som omvärld.

En kund TDC redan hjälpt med konsulttjänster inom IPv6 är Vattenfall Research & Development AB

- Vi valde att så snart det var möjligt installera en riktig IPv6-koppling för att ligga i framkant. Detta för att utveckla och förbereda tjänster åt våra kunder med IPv6 som kommunikationsprotokoll, säger Daniel Zajd, Senior Research & Development Engineer, Vattenfall Research & Development AB.

TDC förklarar IPv6-offensiven ytterligare:

- Vi har redan arbetat med förstudier inom IPv6, och detta område kommer att fortsätta accelerera under året. ”IPv6 Assessment” är vårt sätt att utnyttja vårt helhetskunnande från såväl integratörs- som operatörsdelen av TDC. Vi kan näten, men vi kan även de klientnära systemen. Detta gör att vi har en helhetsbild, och kan därmed också ta ett helhetsansvar, över kommunikationslösningen end-to-end. Kort sagt: vi kan erbjuda en unik 360-graders-syn på IPv6, säger Mathias Holmberg, TDC Professional Services.

- Med IPv6 får framtida kommunikationskanaler, såsom en utbyggd mobilitet och betydligt fler klienter, ett större spelrum och geografisk räckvidd vilket är av yttersta vikt i den globala värld vi lever idag. Genom att erbjuda en one-stop-shop inom IPv6-tjänster i Sverige, med allt från internetanslutningar med IPv6-stöd till konsultativa tjänster kan vi erbjuda  en unik helhetslösning till våra nuvarande och kommande kunder, tillägger Peter Bianconi, TDC Sveriges produktchef Internet.

Mer fakta om TDC IPv6 Assessment:

Förstudien kan exempelvis innehålla inventering av nuvarande utrustning och programvaror, dokumentering av befintligt nätverk och IP-plan samt sammanställnig av befintlig utrustning och dess möjligheter till IPv6 för både hårdvara och mjukvara.

Införande- och migreringsplaneringen kan till exempel innehålla IPv6 workshops och utbildning, IPv6-routing och adresseringsstrategi, IPv6 high-level och low-level design, IPv6 internetanslutning, DNS för IPv6 samt säkerhetskonfiguration.

Produktchef Internet, TDC Sverige
Peter Bianconi