TDC levererar svenska rättshistoriens största videokonferens

TDC förbinder rättssalar i unik rättegång. Ovanpå TDC Sveriges IP VPN-nät – med 99,999 % tillgänglighet – har man installerat videokonferenser som klarar de hårdaste kvalitets- och prestandakraven.

I måndags startade en av Sveriges största rättsprocesser någonsin, där över 70 personer står åtalade. Då svenska förhandlingssalar inte är dimensionerade för så stora mål med så många tilltalade och parter, sker förhandlingarna därför simultant på fem orter samtidigt, ihopkopplade via videokonferens.

Domstolsverket har sedan länge varit kund till TDC, och tillsammans har man satt upp ett avancerat videokonferenssystem mellan domstolar över hela landet. Till skillnad från de flesta andra leverantörer är TDCs videokonferenslösning för Domstolsverket konstruerat utifrån TDCs kommunikationslösning på eget nät. Detta gör att man kan kontrollera kommunikationsprocessen och garantera både utrustning och uppkopplingens kvalitet. Nätets tillgänglighet är 99,999%.

-Vi är väldigt stolta över vår del av videokonferenslösning som vi levererat åt Domstolsverket. Rättegången som just påbörjats är ett glädjande bevis på att våra videokonferenser inte bara är ekonomiska och miljövänliga, de klarar även de hårdaste kvalitets- och säkerhetskraven, säger Catharina Hedborg, produkt- och marknadsdirektör TDC Sverige.

- Med tanke på rättssäkerheten ställs det mycket höga krav på kommunikationslösningarna. I princip ska alla deltagare kunna följa rättegången som om de satt i själva huvudrättssalen, vilket även innefattar att kunna uppfatta tonläge, kroppsspråk, med mera. Utöver detta skall möjligheter finnas att dela dokument på ett intuitivt sätt.

Över 100 rättegångsdagar är planerade, och rättegången beräknas pågå under 7 månader.

TDC Sverige har utöver denna lösning även levererat videokonferenser åt Inera (fd Sjukvårdsrådgivningen), vars lösningar når uppemot 350 000 slutanvändare i Sverige. Gigantiska lösningar, med lika gigantiska säkerhets- och tillgänglighetskrav.

Produkt- och marknadsdirektör TDC Sverige
Catharina Hedborg
catharina.hedborg@tdc.se

Produktchef Unified Communications, TDC Sverige

Joakim Ahrens
joakim.ahrens@tdc.se

Presskontakt TDC Sverige
Niclas Karnhill
Tel: +46 8 519 812 15, mobil: + 46 708 70 00 60

Om TDC Sverige
TDC är både en operatör och en systemintegratör. Vi erbjuder helhetslösningar inom tal, data och video till företag och organisationer där lösningarna ska bidra till tydlig affärsnytta. TDC är en nordisk leverantör med eget nordiskt nät, men samtidigt med lokal närvaro. I Sverige är vi representerade över hela landet med 750 medarbetare. TDC Sverige AB är ett helägt dotterbolag till TDC A/S – Nordens tredje största telekomföretag med en årlig intäkt om 35,9 miljarder DKK (2009) och 12 000 medarbetare. TDC grundades i Danmark 1882.
tdc.se