TDC minskar sitt affärsresande genom videokonferenser - och spar på miljön

En sammanställning som TDC-koncernen presenterar visar att det finns stora miljöbesparingar att göra när affärsresor ersätts med virtuella möten.

Under 2008 ersatte TDC som koncern 748 affärsresor, och därmed ett fysiskt möte, med ett virtuellt möte genom videokonferenslösningen Telepresence från Cisco. Totalt har 20% av TDCs affärsresor ersatts med ett videokonferensmöte.

Dessa besparingar i resor har hindrat 64 ton koldioxid från att hamna i naturen. Det motsvarar utsläpp från 400 000 km bilkörning, en sträcka som tar dig runt jorden tio gånger.

Enligt Rese- och Turistdatabasen som tas fram av företaget Resurs AB, görs i Sverige totalt 6,2 miljoner affärsresor med övernattning per år. TDC har som mål att ersätta totalt 42% av företagets affärsresor med telefon- eller videokonferenser. Om detta var ett mål som antogs av samtliga svenska företag, skulle det innebära en potentiell besparing på över 220 000 ton koldioxid. Det motsvarar en total årlig koldioxidförbrukning från över 30 000 personer, lika mycket som en mindre svensk stad!

TDC har idag Telepresence mellan sina kontor i Ballerup, Århus och Stockholm, och sedan någon månad tillbaka finns lösningen också i Oslo och
Helsingfors. Målet är att öka antalet videokonferensmöten i koncernen med ytterligare 500-700 möten under 2009.

"Det är bra när vi som telekomaktör lever som vi lär och själva använder den senaste tekniken i vår vardag. På så sätt testar vi det praktiska värdet av den teknik vi vill implementera på marknaden, samtidigt som vi spar pengar, personalens tid och skyddar miljön.”, säger Erik Heilborn, vd för TDC Sverige.