TDC pionjär inom Microsoft Lync

TDC har, tillsammans med Växjö kommun, driftsatt den första Microsoft Lync-lösningen i Sverige. Dessutom har TDC som första nordiska leverantör certifierat sin SIP Trunk, Business Trunk, för Microsoft Lync.

Microsoft Lync är en lösning som inkluderar chatt, närvaro, ljud- och videokonferens samt telefoni och samlar därmed all kommunikation på ett och samma ställe via ett gemensamt gränssnitt oavsett om du arbetar från din PC, webbläsare eller mobil enhet. Exempel på funktioner som Lync erbjuder är att dela skrivbord eller applikation, telefoni, whiteboard-funktioner, inspelning av möten och kompetenssökning.

TDC Sverige är den enda helhetsleverantör i Sverige med såväl operatörs- som integratörserbjudande. TDC har med sin produkt TDC Business Trunk möjliggjort att IP-telefonin kan flytta ett steg längre ut i nätverken med datakommunikation, fast och mobil telefoni på en gemensam infrastruktur. Unified Communications är sedan ett flertal år en naturlig del i TDCs erbjudande.

TDC har fullt ut certifierat TDC Business Trunk till full funktionalitet inom Microsoft Lync i Sverige, Norge och Finland. Certifieringen syftar till att säkerställa att tjänsterna som erbjuds inom Microsoft Lync skall kunna användas även över publika telekomnätet.

Med ovan erfarenheter och certifieringar har TDC, tillsammans med Växjö kommun, driftsatt den första Microsoft Lync-lösningen i Sverige.

- Vi har sedan länge ett mycket bra samarbete med TDC då de har det tekniska ansvaret för vår Alcatel-plattform. I vår resa från OCS till Lync och nu med inkoppling av telefonin i Lync, så kommer vi tillsammans se till att både vår tidigare Alcatel-plattform och vår Lync-plattform fungerar på ett för verksamheten optimalt sätt. Lync kommer stegvis under kontrollerade former ta över telefonin med mera i Växjö. TDC är den leverantör som tillsammans med oss säkrar just detta, säger Per Andersson, IT-chef Växjö kommun.

- TDC är en viktig partner för Microsoft och certifieringen av SIP trunk för Microsoft Lync är ett viktigt steg för att kunna erbjuda våra nordiska kunder kraftfulla telefonilösningar baserade på Lync. Vi ser fram emot att tillsammans med TDC driftsätta nya lösningar som gör det möjligt för företag och organisationer att kommunicera och samarbeta mer effektivt, säger Eva Fors, Nordic Voice Sales Manager på Microsoft.

- Det är roligt för mig att kunna presentera ytterligare en stark produkt, Microsoft Lync. Microsoft är, och kommer fortsätta att vara, ett företag med stora bidrag till företagens kommunikation, och så även vi. Det är självfallet också motiverande att få arbeta tillsammans med en så offensiv kund som Växjö kommun, och tillsammans med dem bli pionjärer inom Microsoft Lync i Sverige. Jag noterar också med glädje att certifieringen i flera länder gör TDC till ett ännu mer intressant alternativ för företag som söker en internationell leverantör, säger Joakim Harging, Sales Director TDC Sverige.

Joakim Harging, Sales Director TDC Sverige

Tel: +46 8 519 812 09, mobil: +46 708 37 81 25