TDC Song får förnyat förtroende av Carelink

TDC Song har tecknat ett nytt avtal med Carelink avseende leveransen av Sjunet, IT-infrastrukturen för vård- och omsorg. Avtalet har denna gång utökats till att även omfatta bland annat lokala nät samt en kundtjänst.

I ett pressmeddelande idag kungör Carelink att man tillsammans med TDC Song tar Sjunet in i framtiden, en framtid där kraven på IT-tjänster inom vård- och omsorg blir allt högre.

- Användandet av Sjunet ökar konstant och kraven på vilka tjänster som ska vara tillgängliga över nätet förändras. Idag används Sjunet exempelvis till att skicka ultraljudsbilder mellan olika landsting i realtid eller ge distansvård via video. Det är applikationer som ställer höga krav på teknik, support och processer, säger Leif Carlson, Förvaltningsansvarig på Sjunet. - TDC Song lämnade det mest fördelaktiga anbudet och var den leverantör som bäst levde upp till de ställda kraven.

TDC Song kommer tillsammans med systerföretaget TDC Dotcom leverera en helhetslösning som omfattar det IP-VPN nät med drygt 100 anslutningar som Sjunet realiseras över, liksom lokala nät och datorer. TDC kommer även att tillhandahålla en kundtjänst dit Sjunets användare kan vända sig för stöd av olika IT-tjänster.

- Vi är oerhört glada över det förnyade och utökade förtroendet från Carelink med vilket vi ytterligare stärker vår position inom vård- och omsorgssektorn, säger Bo Strömqvist, Försäljningsdirektör på TDC Song. - Sjunet har en fantastisk potential att effektivisera och förenkla processer inom vård- och omsorg, och vi ser fram emot att utveckla nätet och dess användningsområden ytterligare tillsammans med Carelink.

Avtalet sträcker sig till 2011 med option på tre års förlängning och uppgår till ett värde på 50 miljoner kr.