TDC stödjer Naturskyddsföreningens klimatarbete

Genom en donation på 200 000 kr går TDC in och stödjer Naturskyddsföreningens ”klimatkampanj”: En kampanj för ett långsiktigt hållbart samhälle som kan pågå under flera år.

”Klimatkampanjen” kommer att bestå av en informationskampanj riktad till individer som planeras att dra igång under 2008.

”Vi vill stödja en ideell verksamhet inom ett område där vi själva har möjlighet att påverka. TDC har idag ett nät helt anpassat för realtidsapplikationer inom ljud- och bild. I takt med förbättrad teknik kan alltfler möten som tidigare krävt resor ersättas med högkvalitativa video- och webbkonferenser. Med dessa lösningar kan vi erbjuda grön kommunikation till företag”, säger Jeanette Jäger, Produkt och Marknadsdirektör på TDC. ”Genom att stödja Naturskyddsföreningens klimatkampanj kan vi nu verka för minskade koldioxidut-släpp i ett vidare perspektiv. ”

Utgångspunkten för kampanjen är individen, men målet är att skapa stöd för samhälleliga lösningar. Det långsiktiga målet är ett ton växthusgaser per person och år 2050 när jordens befolkning är 9-10 miljarder.

”Klimatarbetet är vårt mest prioriterade arbete under 2008 och vi är väldigt glada att TDC valt att stödja oss i det arbetet. Att TDC:s produkter kan användas till att minska ett företags resande och därmed dess klimatpåverkan gör det extra intressant för oss att samarbeta med företaget”, säger Svante Axelsson, generalsekreterare på Naturskyddsföreningen.

TDC ser även samarbetet som en möjlighet att inspirera till en ökad miljömedvetenhet i den egna organisationen

”TDC har som alla företag en del hemläxor att göra på miljöfronten som organisation, och vi hoppas att samarbetet ska vara ett steg i att lyfta miljömedvetenheten såväl i vår verksamhet i sin helhet som på individnivå hos våra medarbetare. Även om TDC enbart arbetar på företagsmarknaden så är ju både vår och våra kunders personal också privatpersoner. Och drygt 1 000 TDCare kan göra skillnad!”, säger Jeanette Jäger.