Tydliga könsskillnader bland IT-chefer: Kvinnor satsar på kunder, män på teknik och drift

Enligt en färsk undersökning som TNS SIFO har gjort på uppdrag av telekomföretaget TDC Sverige finns det stora skillnader mellan kvinnliga och manliga IT-chefer. På frågan om vad man ägnar den största delen av sin tid åt svarar var femte kvinnlig IT-chef: kontakter med kunder, leverantörer och samarbetspartners. Denna siffra ligger på endast 13 procent hos männen.

Männen i sin tur ägnar mer tid åt teknik och drift än de kvinnliga IT-cheferna. 38 procent av männen lägger den största delen av sin tid på detta medan jämförande siffra ligger på 27 procent för de kvinnliga.

– Det är mycket positivt att IT-chefer generellt ägnar tid åt kunder och leverantörer. Teknik och drift är givetvis en viktig del i arbetet som IT-chef, men kundfokus är minst lika viktigt idag när IT-funktionen genomsyrar de flesta bolags hela verksamhet, säger Erik Heilborn, vd TDC Sverige.

Den procentuella andelen kvinnliga IT-chefer är idag klart lägre än andelen manliga. TDC Sverige, och dess ledningsgrupp, är bland annat engagerade i ledarutvecklingsprogrammet Womentor som arbetar för att öka antalet kvinnor inom IT- och telekombranschen.

– Om vi kunde uppnå en högre andel kvinnliga IT-chefer skulle kanske IT-chefernas kundfokus generellt öka ytterligare, vilket vore positivt. Jag vet genom min egen roll som COO vikten av bra kundrelationer, och en inte alltför djärv gissning är att detta kundfokus även kan appliceras på IT-avdelningar, säger Pia Lindberg, COO på TDC Sverige.

När det gäller stressen i jobbet som IT-chef har kvinnorna högre tolerans för många projekt samtidigt. Drygt en femtedel av de manliga IT-cheferna tycker att detta är stressande medan endast 9 procent av kvinnorna brottas med detta problem. De kvinnliga IT-cheferna blir dock mer stressade än männen om det finns olikheter i synsätt mellan ledningen och IT-avdelningen. Samma sak gäller om det finns brister i organisationen.

Kvinnliga IT-chefer lyfter även fram tre områden som mest intressanta utvecklings-områden på tre års sikt. 27 procent vill arbeta med IT-strategiska frågor som till exempel plattformar, business intelligence och data mining. 20 procent lyfter fram molntjänster som ett intressant framtidsområde och 16 procent anser att samarbetsverktyg, exempelvis videokonferens, ska prioriteras. Dessa tre områden är någonting som även de manliga IT-cheferna nämner.

Om undersökningen:
Genomfördes av TNS SIFO på uppdrag av TDC Sverige under perioden 25 augusti - 7 september 2011. Undersökningen genomfördes som en telefonundersökning och totalt intervjuades 200 IT-chefer i hela Sverige.

Niclas Karnhill, PR Manager, TDC Sverige

Läs mer: tdc.se eller tdc.se/pressrum