Videokonferensanvändning ökade vinsten med miljoner - nu utmanar TDC andra storföretag

Genom att ersätta tjänsteresor med videokonferenser ökade TDC vinsten med 6,5 miljoner kronor under 2011. Nu utmanas Sveriges storföretag:
- De företag som är bättre än TDC på att byta tjänsteresor mot videokonferenser vinner utmaningen och kommer att uppmärksammas av oss, säger Albin Norrving, Kvalitets- och miljöchef TDC Sverige.

Videokonferensanvändningen på TDC Sverige har ökat kraftigt under senare år. Under 2011 ersatte man 19 procent, eller 16 000 timmar, av tjänsteresorna med videokonferenser. Detta ledde till följande ekonomiska konsekvenser:

• Vinstökning med 6,5 miljoner kronor.
  • ROI på 543 procent. Exempelvis: Om beräkningen utgår från ett kalenderår är  videokonferensinvesteringen betald redan i början av mars.

Albin Norrving, Kvalitets- och miljöchef på TDC Sverige, kommenterar:

- När vi förut hade videokonferenser som komplement till tjänsteresor är det idag omvänt: videokonferenser är det naturliga förstavalet. Men trots denna positiva förändring vill vi ha sparringpartners för att bli ännu bättre.

Albin fortsätter:

- Vi utmanar därför Sveriges storföretag i videokonferensanvändning: De som under 2012 minskar tjänsteresorna mer än vi gjorde 2011 vinner utmaningen. Vi kommer självklart att uppmärksamma dessa vinnare via våra kommunikationskanaler, men viktigast av allt är naturligtvis att de som antar utmaningen kommer att märka en tydligt ökad vinst.

Lars Schön, videokonferensansvarig på försäljningsavdelningen på TDC Sverige, förklarar utmaningen ytterligare:

- För att vinna utmaningen krävs att man ersätter 20 procent av tjänsteresorna med videokonferenser.3 Med detta initiativ vill vi att fler skall upptäcka vad moderna videomötestjänster kan göra för vinstutvecklingen.

TDC har tidigare kommunicerat sina videokonferensaffärer med bland annat SkatteverketPost Nord och Domstolsverket.

Niclas Karnhill, PR Manager, TDC Sverige

TDC
 är både en operatör och en systemintegratör. Vi erbjuder helhetslösningar inom tal, data och video till företag och organisationer där lösningarna ska bidra till tydlig affärsnytta. TDC är en nordisk leverantör med eget nordiskt nät, men samtidigt med lokal närvaro. I Sverige är vi representerade över hela landet med cirka 750 medarbetare. TDC Sverige AB är ett helägt dotterbolag till TDC Group – Nordens tredje största telekomföretag med en årlig intäkt om 26,3 miljarder DKK och 10 000 medarbetare (2011). TDC grundades i Danmark 1882.

Läs gärna mer om TDC i vårt press- och nyhetsrum, på tdc.se, eller följ oss på twitter.com/tdcsverige.