Videokonferenser minskar TDCs koldioxidutsläpp med en fjärdedel

År 2010 genomförde TDCs medarbetare i Sverige 27 procent färre flygresor än året innan. Detta innebar 118 ton mindre koldioxidutsläpp, en minskning företaget lyckades genomföra med hjälp av videokonferenser. Detta motsvarar ett minskat resande i storleksordningen 800 resor Stockholm – Göteborg tur och retur. Videokonferenser minskade därmed TDCs reserelaterade koldioxidutsläpp med en fjärdedel 2010, och den goda trenden fortsätter även under 2011.

TDC-koncernen, Nordens tredje största telekomaktör, har tagit ett strategiskt beslut att kraftigt minska sina koldioxidutsläpp. Vägen till denna målsättning går bland annat genom konceptet Grön kommunikation, där videokonferenser är det kanske viktigaste verktyget.

Videokonferens ersatte 800 resor

TDC Sverige har genom att i betydligt större grad använda videokonferenser lyckats minska sina koldioxidutsläpp från flygresor med 27 procent – och detta under enbart ett år. 2009 bidrog företagets flygresor till koldioxidutsläpp på 354 ton, jämförande siffra för 2010 var 236 ton. Översätter man dessa siffror till flygmil är minskningen 64 761 mil eller mer än 800 resor Stockholm – Göteborg tur och retur.

Positiva trenden fortsätter

Under 2011 fortsatte TDC att följa den positiva trenden. Första kvartalet 2011 minskade man de flygreserelaterade koldioxidutsläppen med ytterligare nio procent jämfört med samma period året innan. Omräknat i flygsträcka betyder detta en minskning med 5 030 mil eller mer än 60 resor Stockholm – Göteborg tur och retur.

- För en miljöchef är detta naturligtvis kul läsning. Dessa siffror visar på ett kraftfullt sätt att videokonferenser är Grön kommunikation i dess renaste form. Värt att tillägga är att vi ser liknande siffror då det gäller bilresor vilket naturligtvis också är positivt.
Därmed inte sagt att vi är nöjda. Men vi vet vad vi vill, och vi är på rätt väg, säger Albin Norrving, kvalitets- och miljöchef på TDC Sverige.

TDCs ökade användning av videokonferenser går hand i hand med företagets erbjudande då man är en ledande helhetsleverantör av videokonferenser till företag och organisationer. Nyligen fick TDC förtroendet av Posten Norden i
en av de största upphandlingarna av videokonferenser någonsin i Norden. Sedan tidigare har man dessutom levererat rättshistoriens största videokonferenssystem till Domstolsverket.

- Det finns en mening som alltid är lika rolig att säga: Vi lever som vi lär. Och utöver ekonomi och miljö finns det en minst lika viktig effekt av videokonferenser: den sociala. Igår morse träffade jag mina danska kollegor på ett frukostmöte, och runt lunch var jag i Finland, för att sedan avsluta arbetsdagen med att prata med våra norska kollegor i Oslo. Allt detta från samma rum i Stockholm. Jag undvek på detta sätt dyrt flyg, långsam transfer och en onödig hotellnatt. Istället åkte jag hem och umgicks med min familj. Vi ser det hos våra kunder, och vi ser det hos oss själva – videokonferenser bidrar till en betydligt bättre livsbalans, säger
Lars Schön, ansvarig för videokonferenser på TDC Sverige.

PR Manager, TDC Sverige
Niclas Karnhill