Fler elever saknar behörighet till gymnasiet – det vill ingenjören Glajol Toosi ändra på

Report this content

Ny statistik från skolverket visar att nästan 17% av eleverna som går ut nian saknar behörighet till gymnasiet. En ökning med 1,5 procentenheter från förra året. Samtidigt är var tredje lärare obehörig och 12 000 behöriga lärare beräknas att saknas 2035. Möt ingenjören, Glajol Toosi, som har bytt yrkesbana för att göra skillnad för eleverna i skolan.

– Jag ser det som en möjlighet att kunna byta karriär och bidra till samhället. Jag vill att färre elever hamnar i utanförskap och vägen dit är att fler klarar skolan. Hela samhällets framtid bygger på de yngre. Det är viktigt att se var i samhället det finns brister och skolan är ett ställe där jag kan bidra, säger Toosi.

Föräldrarnas bakgrund spelar en avgörande roll för hur eleverna klarar skolan. Drygt 91% av eleverna vars föräldrar har eftergymnasial utbildning är behöriga till något nationellt program i gymnasieskolan, jämfört med knappt 73 % av eleverna vars föräldrar har högst gymnasieutbildning. Samma mönster återfinns också i de internationella studierna. Skillnaden mellan grupperna våren 2024 är den största som har uppmätts under den senaste tioårsperioden.

– Elevernas socioekonomiska bakgrund har en stor och ökande betydelse för betygen. Skolan lyckas idag med andra ord inte kompensera för elevers skilda förutsättningar, säger Anna Castberg, avdelningschef på Skolverket.

Glajol har valt att byta karriär från ingenjör till att bli lärare med sikte på områden som behöver extra stöd. Med sin akademiska examen har hon påbörjat stiftelsen Teach for Swedens tvååriga ledarskapsprogram för att bli behörig lärare. Redan från dag ett under programmet är hon på en skola och undervisar eleverna i NO och Teknik.

– Vi letar efter skolor som har störst behov. Vårt ändamål är att bidra till en mer likvärdig skola genom ledarskap. Vi vet att de skolor som har störst behov har lägst antal behöriga lärare och har svårt att rekrytera skickliga lärare. Vi går in och hjälper till, säger Teach for Swedens verksamhetschefen Ida Karlberg Gidlund.

Teach for Sweden är en ideell stiftelse som utbildar akademiker till behöriga lärare med fokus på Matte, NO och Teknik – ämnen där bristen på behöriga lärare är extra stor.

Enligt skolverkets undersökning ökar antalet elever som inte når målen i matematik. Det är 12,8 procent av eleverna som inte når målen i matematik, och får betyget F eller streck. Det motsvarar drygt 15 600 elever. Förra året var det 10,9 procent av eleverna som inte nådde målen i matematik, andelen har alltså ökat med 1,9 procentenheter.

– För många elever är det ett godkänt betyg i just matematik som saknas för att man ska bli behörig till gymnasiet. Skolväsendet behöver kraftsamla runt matematikundervisningen, säger Anna Castberg.

-------------------------------------

För mer information: