Rånarluvor på Stockholms kända statyer i konstprojekt

Report this content

Flera av stans kända statyer som Margaretha Krook, Evert Taube, Astrid Lindgren och Hjalmar Branting, har försetts med rånarluvor och skyltar med budskapet: Vad vill du bli när du blir stor?

Bakom konstprojektet står stiftelsen Teach for Sweden som vill uppmärksamma att det är i skolan vi måste jobba för att bekämpa gangsterismen och rekryteringen till gängen.

Stiftelsen vill tillföra ett perspektiv i debatten efter skjutningen av en pappa i Skärholmen och senaste tidens våldsdåd kopplade till gängkriminaliteten i regionen.

- Vi måste ge våra barn drömmar och hopp som bygger samhället. Här har skolan med inspirerande behöriga lärare och ledare en helt avgörande roll. Alla barn ska kunna välja sin egen framtid oavsett föräldrarnas bakgrund, långt bort från gängen och kriminaliteten. Vi vill att eleverna ska bli inspirerade och motiverade att sikta mot en studentmössa och inte en rånarluva, säger Ida Karlberg Gidlund, verksamhetsansvarig på Teach for Sweden.

De utvalda statyerna är alla avbildade till minne av personer som har haft stor betydelse för samhället. Genom att förse statyerna med ett nytt uttryck vill Teach for Sweden uppmana fler till att göra den svenska skolan bättre samt ge sitt bidrag till Stockholm Art Week som pågår den här veckan.

Fakta: Teach for Sweden

Teach for Sweden är en ideell stiftelse med 90-konto. Stiftelsen kämpar för att göra den svenska skolan bättre genom att utbilda akademiker till behöriga lärare och ledare med fokus på områden där studieresultaten är låga. Sedan starten för 12 år sedan har stiftelsen utbildat mer än 400 lärare som har undervisat över 35 000 elever på 254 skolor i 76 kommuner.

Karl Larsson, kommunikatör
Karl.larsson@teachforsweden.se