Teach for Sweden firar tio år för framtidens fysiker, forensiker och rymdkonstruktörer

Report this content

2013 startade Ida Karlberg Gidlund och Mattias Svensson stiftelsen Teach for Sweden och samma år rekryterades de första deltagarna till ledarskapsprogrammet. Tio år, nästan 400 utbildade lärare och över 40 300 nådda elever senare samlades alumner, programdeltagare, medarbetare och partners på Nobel Prize Museum i Stockholm för att gemensamt fira ett framgångsrikt decennium.

– För drygt 10 år sedan hoppades jag att välutbildade, modiga och drivna personer skulle anta utmaningen att undervisa Sveriges högstadieelever. Jag trodde att fler behöriga lärare var en nyckel till att ge fler 16-åringar möjligheten att själva kunna välja sin egen framtid. Att få fira 40 300 framtider i kunskapens högborg känns som en stor milstolpe, säger Ida Karlberg Gidlund, grundare och CEO på Teach for Sweden.

Idag är det stor brist på lärare i Sverige. För att motverka trenden behövs det flera olika vägar in i läraryrket. Under ett decennium har Teach for Sweden rekryterat akademiker till ett ledarskapsprogram som gör det möjligt att byta till läraryrket. Gästerna på jubileumsfesten fick chansen att testa på detta ledarskapsprogram, träffa högstadieelever som undervisas av programmets alumner och lyssna på gripande historier om utbildning och hopp.

- Jag är särskilt glad över att Oksana Matiiash, CEO på Teach for Ukraina, kunde närvara och berätta om hur organisationen arbetar trots krig i landet. Kvällen blev en fin påminnelse om att kunskap är vägen framåt och att trots att vår omvärld bjuder på många och svåra utmaningar så finns det hopp. Förändring tar tid, det kräver hårt arbete och det förutsätter att många olika aktörer arbetar tillsammans. Allt börjar med kunskap – och kunskap börjar med att vi har en skicklig lärare i varje klassrum som kan leda lärande, säger Karlberg Gidlund.