Avspänd Ekblom laddad inför STCC-avslutningen

STCC 2011 närmar sig finalen. På lördag avgörs den näst sista deltävlingen på Ring Knutstorp.

Team biogas.se och Fredrik Ekblom åker till Skåne i dubbel mästerskapsledning.

– Jag ser verkligen fram emot att vi ska göra upp om det här nu, säger en avspänd och laddad Ekblom.

Ring Knutstorp är näst sista hållplats på årets STCC-resa. Efter lördagens båda race återstår bara finalen på Mantorp Park 23-24 september.

– Det ska bli kul att åka till Knutstorp. Vi testade där förra fredagen och fick de svar vi ville ha, säger Fredrik, som inför de fyra sista loppen toppar förarmästerskapet 11 poäng före Rickard Rydell.

– Jag känner ingen ökad anspänning för att jag är i ledning. Tvärtom. Stämningen är avslappnad, men fokuserad i teamet. Gemensamt försöker vi skapa bästa möjliga förutsättningar och det känns oerhört motiverande när alla drar åt samma håll.

Teamchefen Tommy Kristoffersson är givetvis nöjd med utgångsläget inför avslutningen – ledning i såväl förar- som teammästerskapet.

– Det känns givetvis bra att vi tagit det här projektet till den nivån vill vara på. Det känns också skönt att vi kan avgöra av egen kraft, säger han och tillägger:

– Men vi får absolut inte bli övermodiga. Vi åker till Knutstorp för att behålla, eller ännu hellre utöka, vår ledning i båda mästerskapen. Nu handlar det om att ta sig till final med så bra slagläge som möjligt och vi känner ett starkt behov av att leverera.

Team biogas.se ställer återigen upp med tre biogasdrivna Volkswagen Scirocco. Ekblom får sällskap av Patrik Olsson och Johan Kristoffersson. Den sistnämnde har överraskat med tre fjärdeplatser i de fyra senaste racen och därmed tagit poäng av Rydell som jagar Ekblom i förartabellen.

– Det vore kul med en pallplats innan säsongen är slut, sa Johan efter den senaste deltävlingen på Jyllandsringen.

Kanske kommer den på Ring Knutstorp?

Patrik Olsson har haft stolpe ut i de senaste deltävlingarna och ligger på tionde plats.

– Men Knutstorp är en banan jag trivs på. Jag har alltid gjort bra resultat där, säger Olsson, vars fokus i första hand är att ta så många poäng som möjligt i teammästerskapet där hans och Ekbloms resultat räknas.

– Jag kör för teamguldet och ju bättre resultat jag gör individuellt desto bättre är det för teamet.

I teammästerskapet toppar Team biogas.se tabellen 31 poäng före Polestar Racing.

Vid vårens besök på Ring Knutstorp vann Fredrik Ekblom det första heatet från pole position och slutade sexa i det andra. Patrik Olsson blev femma och fyra.

Det är helt uppenbart att Team biogas.se trivs i Skåne.

STCC 2011

Förarmästerskapet efter 14 av 18 lopp