Bilsportförbundet: ”Team Biogas överklagan korrekt”

Svenska Bilsportförbundets juridiska kommitté har återförvisat Team Biogas-föraren Thed Björks överklagan efter STCC-finalen till förbundets disciplinnämnd för avgörande. Skälet är att man anser att Team Biogas genomfört överklagansprocessen i enlighet med gällande regler.

Det var efter årets STCC-final som Team Biogas.se:s förareThed Björklämnade in en protest motRickard Rydell, Chevrolet. Protesten handlade om att Rydell skulle ha kört om Björk under gulflagg. Resultatet av omkörningen blev direkt avgörande för utgången av STCC-mästerskapet.

Protesten avslogs men överklagades till Svenska Bilsportförbundets disciplinnämnd – som avslog överklagan eftersom man ansåg att det inte framgått i tid att Björk avsåg att överklaga beslutet.

Nu har frågan behandlats i förbundets juridiska kommitté, som kommit fram till attThed Björkhar handlat korrekt. Frågan återförvisas därmed till disciplinnämnden som nu har att ta ställning till de faktiska förhållandena i överklagan – det vill säga om det kan anses klarlagt eller ej om Rydells omkörning skedde under gulflagg. Såväl bilder som rörligt material, som styrker Team Biogas ståndpunkt, finns tillgängliga för denna granskning.

För mer information, kontakta Marcus Thomasfolk, informationschef Volkswagen Personbilar, tel 070-35 896 57 e-post marcus.thomasfolk@volkswagen.se eller Tommy Kristoffersson, teamchef Biogas.se, tel 0702-411 529.

Team Biogas.se är världens första racingteam som kör på biogas - marknadens mest klimatsmarta bränsle. Bakom Biogas.se står Volkswagen  som under säsongen 2011 - tillsammans med sina samarbetspartners E.ON och LRF -  framgångsrikt har deltagit i STCC med två biogasdrivna Scirocco. Biogas.se vann mästerskapets teamguld. STCC är Sveriges tuffaste racingmästerskap för standardbilar och kommer under 2012 att köras med start den 5 maj. För mer information om teamet och om bilarna - se www.biogas.se. För mer information om Volkswagen - se www.volkswagen.se. För mer information om E.ON - se www.eon.se