Bra STCC-kval av Team biogas.se i Danmark

Fredrik Ekblom, Team biogas.se, gjorde ett bra STCC-kval på Jyllandsringen i Danmark. Han noterades för tredje snabbaste tid, vilket ger honom ett bra utgångsläge inför söndagens första race.

Även teamkompisarna Patrik Olsson och Johan Kristoffersson kvalade bra.

– Jyllandsringen är den bana våra bilar trivs allra sämst på. Ändå fick vi med alla tre i den andra kvalomgången. Det var över förväntan, konstaterade teamchefen Tommy Kristoffersson belåtet.

Kvalet till STCC-deltävlingen på danska Jylland blev dramatiskt på grund av de yttre förutsättningarna. Banan var nämligen våt efter en del regnande och även under de båda kvalomgångarna föll det en och annan droppe.

På slicks i den första kvalomgången, Q1, blev det andra tid för Patrik Olsson, fjärde för Fredrik Ekblom och åttonde för Johan Kristoffersson.

Till Q2, där det åtta snabbaste skulle göra upp om de främsta startpositionerna, tilltog regnet till en början. Medan Olsson och Kristoffersson gick ut på regndäck valde Fredrik Ekblom och hans ingenjör Ronnie Bergström att köra slicks fram och regndäck bak på Ekbloms biogasdrivna Volkswagen Scirocco.

– Det visade sig vara en gyllene medelväg, konstaterade Ekblom som under sitt sista varv lyckades trycka sig före dansken Casper Elgaard och nå tredje plats, vilket innebär att han inleder söndagens första race från samma position.

– Hur vi lägger upp taktiken i racet vet jag inte mer än att vi givetvis ska försöka få ut max av vårt material, säger Ekblom och tillägger apropå vädret:

– Hoppas det inte blir för varmt. Det får gärna komma lite regn i morgon också.

Ekblom toppar STCC-tabellen inför racen i Danmark. Möjligheten att han kan behålla ledningen ökade i kvalet där värste konkurrenten, Rickrad Rydell, inte alls fick till det utan hamnade först på tolfte plats.

För en annan av konkurrenterna i toppen, norrmannen Tommy Rustad, gick det bättre. Han körde till sig pole position före Colin Turkington.

Patrik Olsson var, precis som i Karlskoga senast, ruggigt snabb i den första kvalomgången. Olsson var tvåa, en hundradel bakom Casper Elgaard. I Q2 gick det inte lika bra fört västgöten.

– Vi gick ut på regndäck, men vädret spelade oss ett spratt. Det torkade upp och vi fick svårt med greppet, berättar en besviken Olsson som precis som sjundeplacerade Johan Kristoffersson ser fram emot revansch under racedagen.

Kan de behålla sina placeringar genom det första heatet kommer de att dela första startled i söndagens andra race.

Kvalresultat.

1) Tommy Rustad, Volvo C30, 1.14,751