Ekblom kvalsnabbast på Ring Knutstorp

Team biogas.se är tillbaka i STCC-toppen. När kvalet inför årets andra deltävling avgjordes på Ring Knutstorp under fredagen var Fredrik Ekblom snabbast och står i pole position i lördagens första race. Teamkollegan Patrik Olsson kvalade in som sjätte man.

Stämningen var hög i Team biogas.se efter kvalet i Skåne. Mest jublade Fredrik Ekblom som på sitt sista kvalvarv noterades för den snabbaste tiden av alla.

– Vi var som bäst när vi behövde det, sa Ekblom och tackade alla i teamet för ett gott jobb.

Inför morgondagens race är han försiktigt optimistisk.

– Det blir självklart tufft, men ingen startar så snabbt som vi och dessutom är det svårt att köra om här på Ring Knutstorp. Kan vi bara hitta rytmen från start så…

Fredrik Ekblom var snabbast i båda kvalomgångarna i sin biogasdrivna VW Scirocco. Patrik Olsson var trea i den första och sexa i den andra.

– I den andra kvalomgången fick jag avbryta mitt första, snabba varv och det andra blev lite ryckigt, medgav Olsson efteråt och tillade:

– Kvalet var ett av de tuffaste jag upplevt i karriären och även om jag inte lyckades behålla min tredjeplats från den första omgången är jag nöjd. Det här var en verklig uppryckning jämfört med premiären i Danmark.

STCC, Ring Knutstorp, 6 maj.

Kval.

1) Fredrik Ekblom, VW Scirocco, 1.00,997