Ekblom testsnabbast i Göteborg

Fredrik Ekblom avslutade uppladdningen inför STCC City Race i Göteborg på bästa tänkbara sätt. Den meriterade föraren från Team biogas.se noterades för snabbaste tid under fredagens andra test.

– Det är morgondagens kval som gäller, men visst känns det bra att vi har riktigt bra fart i bilen, säger Ekblom.

Fredrik Ekblom var självklart nöjd med sin och teamets insats under testdagen.

– Killarna har gjort ett bra jobb och vi har lärt oss mycket om bilen på den här speciella stadsbanan, konstaterade han.

För Patrik Olsson gick det tyngre på Frihamnspiren mitt i Göta älv. Han hade svårt att hitta något riktigt flyt i körningen under fredagen. Nionde och 13:e tid under de båda passen blev hans facit. Det var emellertid tätt i resultatlistan och hårt om varje hundradel.

STCC-debutanten Alexander Graff, som kör teamets tredjebil i Göteborg, körde flest varv av förarna i Team biogas.se. Under de båda testpassen noterades han för 16:e bästa tid i sin VW Scirocco.

– Det är tufft, men en härlig utmaning, sa han och log.

Teamchefen Tommy Kristoffersson såg belåten ut när han lämnade banan på fredagskvällen.

– Mest nöjd är jag givetvis med Fredriks insats. Han har, precis som i fjol, visat att han behärskar den här banan.

Göteborg bjöd under fredagen på mulet och blåsigt väder. Under lördagen finns det risk för nederbörd.

– Men det är inget som skrämmer oss, försäkrar Kristoffersson.

Lördagens tidsprogram.

Kl 10.20: Kval (Q1).

Kl 10.45: Topp 8-kval (Q2).

Kl 11.55: Gridshow.

Kl 13.05: Race 1 (24 varv).

Kl 15.35: Race 2 (24 varv)