Första testet med nya Sciroccon genomfört

Nu är Team biogas.se:s helt nyutvecklade klimatsmarta Volkswagen Scirocco STCC snart redo för race. Efter en testdag på tyska Oschersleben är teamchef Tommy Kristoffersson säker på sin sak.

– Den nya bilen är bättre på alla plan!

Ingen trodde att Team biogas.se skulle leda teammästerskapet i STCC 2010 redan före halvtid i säsongen. Ingen trodde heller att Fredrik Ekblom skulle ta teamets första seger och att både Ekblom och Patrik Olsson skulle prenumerera på pallplatser. Ingen utom Tommy Kristoffersson och hans team.

– Vi visste att vi skulle prestera, men egentligen har vi väl presterat över förväntan, därför behöver vi de nya bilarna. För att leva upp framförallt till våra egna höjda målsättningar men också omgivningens, säger han.

De nya bilarna är två helt nyutvecklade Volkswagen Scirocco, precis som fjolårsbilarna drivna av hundraprocentig biogas. Världens klimatsmartaste bränsle har redan visat sig vara ytterst konkurrenskraftigt i STCC, och nu går utvecklingen framåt med stora steg. Utanpå ser bilarna likadana ut som de tidigare. Men under skalet är mycket nytt.

– Jag vill faktiskt inte gå in på några detaljer om vad som är nytt, men jag kan säga att den nya bilen är bättre på alla plan, säger Kristoffersson.

Tisdagens test på Oschersleben var en kombinerad roll-out och test, särskilt många kilometer blev inte körda utan istället fokuserades arbetet på inställningar av motor och chassi.

– Även om väldigt mycket av arbetet görs i verkstaden så är det först när man är på banan som man vet på riktigt vad som ska göras, vi har justerat, finjusterat och justerat igen. Bilen är förstås utvecklad i vindtunnel, men på banan ser vi hur bilen uppför sig i verkligheten. Och jag upprepar bara att den nya bilen är bättre på alla plan.

De nya bilarna har byggts i samarbete mellan Team biogas.se och Volkswagen Motorsport. Kris Nissen, chef för Volkswagen Motorsport, har också höga förväntningar på de nya bilarna.

– Inom Volkswagen Group har vi stor erfarenhet som vi har försökt använda på bästa sätt för att göra de nya STCC-bilarna så konkurrenskraftiga som möjligt. Vi är väldigt stolta över vad teamet har presterat hittills i mästerskapet, och jag är övertygad om att de nya bilarna kommer att hjälpa dem att fortsätta i den positiva trenden, säger han.

Testarbetet fortsätter under torsdagen på hemmaplan och Falkenbergs Motorbana, där finslipandet ska fortsätta inför deltävling fem i STCC 9-10 juli. Där får vi svart på vitt hur bra de nya bilarna är.

Team Biogas.se är världens första racingteam som kör på biogas - marknadens mest klimatsmarta bränsle. Bakom Biogas.se står energiföretaget E.ON - med målet att erbjuda förnybart drivmedel till alla Sveriges bilister - som tillsammans med samarbetsparterna Volkswagen och LRF deltar i STCC med två biogasdrivna Scirocco. Teamets förare är Fredrik Ekblom och Patrik Olsson. STCC är Sveriges tuffaste racingmästerskap för standardbilar och körs under nio deltävlingar från 25 april till 2 oktober. För mer information om biogas som drivmedel, om teamet om bilarna - se www.biogas.se För mer information om E.ON - se www.eon.se För mer information om Volkswagen - se www.volkswagen.se