Fredrik Ekblom i första startled

Det blev ett dramatiskt STCC-kval på Ring Knutstorp. Fredrik Ekblom, Team biogas.se, körde in som tvåa – endast nio tusendelar efter Rickard Rydell.

Även Johan Kristoffersson lyckades bra. Han noterades för fjärde bästa tid i sin biogasdrivna Volkswagen Scirocco.

Årets jämnaste kval hittills kom i säsongens näst sista deltävling. Mästerskapsledande Fredrik Ekblom var ruskigt snabb, men fick ändå ge sig mot värsta konkurrenten Rickard Rydell. Mellan de båda skiljde endast nio tusendelar efter de båda kvalomgångarna, Q1 och Q2, i Skåne.

– Bilen var bra och vi hade en bra kvalstrategi. Vi gjorde det skitbra och jag är nöjd. Det var bara det att Rydell och Chevrolet gjorde det lite bättre och då får man acceptera att vara tvåa, sa Ekblom sportsligt, såg sammanbiten ut och tillade med adress Rydell:

– Men han ska få det jäkligt hårt i morgon.

Ekblom är inte ensam om att starta långt fram i lördagens första heat i STCC på Ring Knustorp. Även Johan Kristoffersson kvalade bra och inleder racet från fjärde startposition.

– Jag är nöjd med min insats i dag även om jag vet att jag kan kvala i pole position om jag kan få till det till hundra procent, säger han.

För Patrik Olsson gick det sämre i solskenet i Skåne. 14:e tid i Q1 innebär att han startar långt ner i lördagens första lopp.

– På grund av tekniska bekymmer kunde inte Patrik göra sig själv rättvisa, medgav teamchefen Tommy Kristoffersson.

– Det var något missljud i bilen på raksträckorna. Det kändes som om det bromsade bilen, men vi hittar inget fel, säger Olsson.

Samtidigt som ingenjörer och mekaniker kastade sig över Olsson bil stängde Tommy Kristoffersson och förarna dörren om sig i depån på Ring Knustorp. På agendan: taktiksnack inför lördagens båda race.

Resultat.

STCC-kval Ring Knutstorp 9 september

1) Rickard Rydell, Chevrolet Cruze, 1.01,125

2) Fredrik Ekblom, VW Scirocco, + 0,009

3) Robert Dahlgren, Volvo C30, + 0,048

4) Johan Kristoffersson, VW Scirocco, + 0,134

5) Michel Nykjaer, Danmark, Chevrolet Cruze, + 0,172

6) Tommy Rustad, Norge, Volvo C30, + 0,314

7) Colin Turkington, Nordirland, + 0,330

8) Johan Stureson, BMW 320si, + 0,642

14) Patrik Olsson, VW Scirocco.