Lyckat kval av Team biogas.se

Team biogas.se fick med samtliga tre förare i den andra omgången när kvalet till STCC-deltävlingen på Gelleråsen avgjordes fredag eftermiddag.

Fredrik Ekblom lyckades bäst med en tredjeplats, endast åtta hundradelar från Richard Göransson som var snabbast.

Förarna i de tre biogasdrivna Volkswagen Scirocco-bilarna var på hugget när kvalet till STCC-deltävlingen avgjordes på banan utanför Karlskoga. Den första kvalomgången, Q1, toppade Patrik Olsson med Ekblom som trea och Johan Kristoffersson fyra.

I Q2, där de åtta snabbaste förarna gjorde upp om de främsta startpositionerna i lördagens första race, gick det inte riktigt lika bra. Ekblom slutade trea, futtiga åtta hundradelar från snabbaste tid, medan Kristoffersson rullade i mål som fyra och Olsson som sexa.

– Självklart är vi mycket nöjda över att alla våra förare avancerade till Q2 men väl där hade vi kanske hoppats på lite bättre utdelning. Fredrik Ekblom har skämt bort oss med flera kvalsegrar den här säsongen, men den här gången nådde vi inte riktigt ända fram, sa teamchefen Tommy Kristoffersson, som kunde konstatera att det var tätt i toppen på resultatlistan.

Som exempel kan nämnas att sjätteplacerade Patrik Olsson bara hade 32 hundradelar upp till Göransson.

Kval STCC, Karlskoga 12 augusti.

1) Richard Göransson, BMW 320si, 1.07,704

2) Tommy Rustad, Volvo C30, + 0,023