Racingstjärnor blir filmstjärnor

Nu får Team Biogas en ännu viktigare roll i Volkswagens reklam. I dagarna spelar Volkswagen in en reklamfilm för sin nya Passat EcoFuel och i huvudrollen finns den biogasdrivna racingbil som teamet tävlar med i Sveriges tuffaste racingmästerskap STCC.

Den 23 april är det premiär för årets STCC, som ser ut att bli tuffare än någonsin tidigare. Mästerskapet har flera år på nacken och räknas som det hetaste i Sverige - och ett av de tuffaste i Europa, med tanke på nivån på förare och team.

På startlinjen för tredje året i rad står Team Biogas, som är en satsning baserad på ett samarbete mellan Volkswagen och E.ON. Liksom tidigare tävlar man med två biogasdrivna Volkswagen Scirocco.

Teamet laddar upp för fullt inför säsongsstarten och en lite annorlunda del i uppladdningen har varit att medverka i Volkswagens kommande reklamfilm för gasbilen Passat EcoFuel. Filmen har spelats in i samband med några av teamets testdagar inför årets säsong.

-     Vi tycker att det känns bra att vi kan knyta ihop racingsatsningen med vår marknadsföring av miljöbilar på detta sätt. Vi har gjort det i flera olika sammanhang tidigare men det här är första gången vi gör det i filmat format, säger Åke Lundberg, marknadschef på Volkswagen.

Teamchefen Tommy Kristoffersson är också mycket nöjd med att Volkswagen valt att använda teamet i sin reklam.

-    Först och främst är det ett privilegium att få vara med och utveckla en biogasdriven racingbil tillsammans med våra partners. Att vi sedan används i marknadsföringen är ju själva grunden för varför vi tävlar, så det är klart att det känns roligt, säger han.

Reklamfilmen är planerad att sändas i samband med den första STCC-tävlingen på svensk mark, i början av maj.