STCC-debut med nya VW Scirocco för Team biogas.se

På lördags kommer Team biogas.se till start med sina nybyggda VW Scirocco i STCC. Debuten sker i Västkustloppet i Falkenberg.

- Det känns givetvis mycket inspirerande och roligt med en ny bil, säger tabelltrean Fredrik Ekblom.

- Jag är hur sugen som helst, hälsar förarkollegan Patrik Olsson.

Inför starten toppar Team biogias.se temmästerskapet och både Ekblom och Olsson återfinns i toppen i förartabellen.

Med ombyggda fjolårsbilar gjorde Team biogas.se succé i årets fyra första deltävlingar. Till den femte, Västkustloppet i Falkenberg den 10 juli, kommer mästerskapets klimatsmartaste team, uppbackat av Volkswagen och E.ON, med två helt nybyggda VW Scirocco.

- Den nya bilen är bättre och mer solid på alla områden. Bland annat är den vridstyvare och mer exakt både vid instyrning och vid inbromsning, säger Fredrik Ekblom som testat bilen vid två tillfällen hittills.

- Sedan är den förbannat snygg också, tillägger han med ett leende.

Ekbloms teamkompis, Patrik Olsson, håller med:

- Den är stabilare och mer lättkörd än föregångaren. Den känns som om den kan bli riktigt vass.

Förväntningarna på Team biogas.se är höga inför mästerskapets resterande fem deltävlingar. Nya bilen är en av anledningarna, vårens imponerande resultat en annan. Fredrik Ekblom är trea i mästerskapet och skuggas i tabellen av Patrik Olsson. I teammästerskapet är det Team biogas.se i topp.

- Självklart är vår ambition att försvara vår fina position i mästerskapet, säger teamchefen Tommy Kristoffersson, som är glad över att Team biogas.se nu slipper tävla med dispenser i mästerskapet.

- Vi har byggt en bil i enlighet med Super 2000-reglementet och därmed lever vi också upp till de andra teamens krav på oss och STCC:s önskemål.

Västkustloppet avgörs lördagen den 10 juli. Redan i morgon, torsdag, testar samtliga team på den snabba banan utanför Falkenberg. Det blir första gången som de nya bilarna får mäta krafterna mot konkurrenterna i mästerskapet.

Förarmästerskapet efter Västkustloppet i Falkenberg 10 juli

1) Robert Dahlgren, Polestar Racing, Volvo C30, 133 poäng

2) Richard Göransson, WestCoast Racing, BMW 320si, 122

3) Fredrik Ekblom, Team biogas.se, VW Scirocco, 97