• Team Biogas/

Team Biogas om Bilsportförbundets beslut: ”Juridiska spetsfundigheter fick avgöra STCC-finalen”

Svenska Bilsportförbundet meddelade idag att Team Biogas överklagan efter STCC-finalen på Mantorp har avslagits med motiveringen att en skriftlig anmälan inte gjordes i tid. - Då har vi fått ärendet prövat, vilket var huvudsaken, och kan konstatera att vår överklagan inte faller på att vi har fel utan på juridiska spetsfundigheter, säger Tommy Kristoffersson, teamchef för Biogas.se

Det var efter STCC-finalen på Mantorp den 24 september som Biogas-föraren Thed Björk valde att lämna in en protest mot att Rickard Rydell, Chevrolet, körde om honom trots att loppet var gulflaggat. Omkörningen ledde till att Rydell fick de extra poäng som krävdes för att bli STCC-mästare istället för Team Biogas Fredrik Ekblom.

Svenska Bilsportförbundets Disciplinnämnd har nu alltså, efter drygt en månad, behandlat ärendet och väljer att avslå överklagandet. Skälet som anges är att Björk inte skriftligen meddelat att han tänkt överklaga, vilket enligt reglerna ska göras inom en timme.

Ärendet blev mycket uppmärksammat och flera bildbevis lades fram från olika parter som tydligt stärkte Team Biogas version.

-         Vi är milt uttryckt förbluffade. Alla som såg SVT Sporten igår kväll kunde se att det inte råder någon tvekan om att Rydells omkörning skedde under gulflagg. Disciplinnämnden har haft mer än en månad på sig att behandla frågan och nu väljer man att hänvisa till en juridisk detalj, som vi under finalen inte blev upplysta om när vi hade kontakt med tävlingsledningen, säger Tommy Kristoffersson.

Bilsportförbundet ger nu möjlighet till vidare prövning, vilket i så fall ska ske i förbundets juridiska kommitté.

-         Vi ska fundera på hur vi kommer att gå vidare. Det har höjts en del röster om att vi skulle vara dåliga förlorare som överhuvudtaget valt att överklaga. Där vill jag säga att jag inte tror att något annat team skulle ha agerat annorlunda än vi. Det är ett mästerskapsguld som står på spel och att det då ska avgöras genom ett uppenbart regelbrott känns förstås inte särskilt upplyftande, säger Tommy Kristoffersson.