Team biogas.se – årets utropstecken i STCC

​Elva pallplatser och medalj i båda mästerskapen.

Team biogas.se var utan konkurrens årets utropstecken i STCC.

Under ledning av Tommy Kristoffersson lyfte sig det klimatsmarta teamet till en nivå som gav eko långt utanför Sveriges gränser.

Efter läroåret 2009 satsade Team biogas.se mot toppen i STCC. Utvecklingen blev också den förväntade. Från en position långt ner i resultatlistorna klev Fredrik Ekblom och Patrik Olsson fram och tog plats i svensk racings kungaklass.  Först med utvecklade fjolårsbilar och från deltävlingen i Falkenberg med helt nybyggda och Super 2000-anpassade VW Scirocco.

Säsongen blev en enda lång succé.

– Vi är självklart mycket glada och stolta över vad vi, tillsammans med Volkswagen och E.ON, presterat 2010, säger Kristoffersson.

Hans lista över teamets framgångar kan göras lång. Se bara:

• Tre delsegrar, alla genom ankaret Fredrik Ekblom.

• Elva pallplatser totalt, sex för Ekblom och fem för Patrik Olsson.

• Bronsplats i såväl STCC som Scandinavian Touring Car Cup genom Ekblom. Sjätteplats för Olsson i STCC.

• Tvåa, futtiga tre poäng, efter Polestar Racing/Volvo i teammästerskapet.

Dessutom har Team biogas.se varit synonymt med driftsäkerhet 2010. Vid ett enda tillfälle har en VW Scirocco brutit en tävling. Patrik Olsson tvingades till det efter en punktering i Falkenberg.

- Vi har inte haft ett enda tekniskt fel på bilarna, säger Kristoffersson, som jämte Ekbloms fina placering individuellt är mest nöjd med lagets konkurrenskraft i förhållande till de andra teamen.

- Vi matchade Volvo ända in i kaklet. Vem, mer än vi själva, trodde det innan säsongen?

Framgångarna till trots har Tommy Kristoffersson fortfarande svårt att smälta att STCC AB tre dagar innan finalen tog beslut om att sänka turboladdtrycket i samtliga tre VW Sciricco. Orsaken var som bekant att ledningen för STCC tyckte att bilarna gick för fort rakt fram.

Beslutet, som kraftigt försämrade möjligheterna för Team biogas.se att vinna mästerskapet, diskuteras ännu.

- Det är ingen tvekan om att det finns ett stort intresse från importörer, tillverkare och andra att investera energi och pengar och placera sitt varumärke i STCC. Med intresset och investeringen följer också ett stort ansvar och krav på bland annat kvalité, garantier, stabilitet och trygghet, säger Kristoffersson.

...............................................................................................................................................................

Team Biogas.se är världens första racingteam som kör på biogas - marknadens mest klimatsmarta bränsle. Bakom Biogas.se står energiföretaget E.ON - med målet att erbjuda förnybart drivmedel till alla Sveriges bilister - som tillsammans med samarbetsparterna Volkswagen och LRF deltar i STCC med två biogasdrivna Scirocco. Teamets förare är Fredrik Ekblom och Patrik Olsson. STCC är Sveriges tuffaste racingmästerskap för standardbilar och körs under nio deltävlingar från 25 april till 2 oktober. För mer information om biogas som drivmedel, om teamet om bilarna - se www.biogas.se För mer information om E.ON - se www.eon.se För mer information om Volkswagen - se www.volkswagen.se