Team Biogas.se genomför STCC-test med nya förare

I vår drar STCC igång igen och de flesta team har påbörjat sin planeringsfas inför säsongen 2012. Team Biogas.se planerar att ställa upp med 2-4 bilar och den 10-11 november genomför man ett test i Arvika och på Mantorp med talangfulla och kompetenta förare som har möjligheter att forma framtidens svenska racing. På startlinjen står Ola Nilsson, Jocke Mangs, Dick Sahlén och Jimmy Johansson!

Team Biogas.se rustar för STCC 2012. En del i förberedelserna är att bestämma vilka förare som ska ratta de biogasdrivna Sciroccos som man planerar att tävla med.

Ett första steg för att vaska fram förare blir nu att genomföra en omfattande ”try out” där bland annat fystest, intervjuer och hälsokontroll ingår. Och sist men inte minst – testkörning av den biogasdrivna Volkswagen Sciroccon! Testet inleds torsdagen den 10 november på teamets hemmabas i Arvika. Under fredagen den 11 november sker själva testkörningen, på Mantorp Park.

-         Vi blir ständigt kontaktade av förare som vill köra för oss nästa år, så man kan väl säga att vi har ett angenämt problem. Så vi tänkte – varför inte låta några av dem redan nu testa för oss och bevisa vad de kan och hur de skulle passa in i vårt team? sägerTommy Kristoffersson, teamchef för Biogas.se

Han betonar att det, utöver de förare som medverkar i testet, också finns flera intressanta namn.

-         Självklart är också årets chaufförer Patrik Olsson ochJohan Kristoffersson med i diskussionerna, säger han.

De fyra förare som deltar i testet är såväl talangfulla som välkända. Alla har redan presterat goda resultat samtidigt som de har stora möjligheter att vara med och forma racingsporten i Sverige i framtiden. Förarna är:

• Ola Nilsson: 24 år, tvåa i årets Scirocco Cup i Tyskland, segrare i Ginetta Cup 2009
  • Jimmy Johansson: 27 år, vinnare av Polo Cup i Tyskland 2006 och vinnare 2008 och 2009 i Nürburgring 24h (SP3T-klassen) med Volkswagen Scirocco
  • Jocke Mangs: 30 år, vinnare Carrera Cup Scandinavia, 2008 och 2009
  • Dick Sahlén: 25 år, tre säsonger i STCC, tre pallplatser och en seger 2010

Bantestet på Mantorp inleds kl 09.00 och beräknas vara slut kl. 16.00

Inbjudan till media

Media är välkomna att delta under testdagarna i såväl Arvika den 10 november som på Mantorp den 11 november. För ackreditering till testet, kontakta Per Andersson, Team Biogas.se, e-post: per.andersson@biogas.se eller tel 070-695 51 51.

För mer information, kontakta Marcus Thomasfolk, informationschef Volkswagen Personbilar, tel 070-35 896 57 e-post marcus.thomasfolk@volkswagen.se eller Tommy Kristoffersson, teamchef Biogas.se, tel 0702-411 529.

Team Biogas.se är världens första racingteam som kör på biogas - marknadens mest klimatsmarta bränsle. Bakom Biogas.se står energiföretaget E.ON - med målet att erbjuda förnybart drivmedel till alla Sveriges bilister - som tillsammans med samarbetsparterna Volkswagen och LRF har deltagit i STCC med två biogasdrivna Scirocco. Teamets förare har varit Fredrik Ekblom och Patrik Olsson. STCC är Sveriges tuffaste racingmästerskap för standardbilar och kördes under nio deltävlingar från 23 april till 24 september. För mer information om biogas som drivmedel, om teamet om bilarna - se www.biogas.se För mer information om E.ON - se www.eon.se För mer information om Volkswagen - se www.volkswagen.se