Team biogas.se i ständig utveckling – utmanar STCC-toppen med nya bilar

Till premiären kommer de med utvecklade fjolårsbilar. Längre in i säsongen gör helt nybyggda VW Scirocco STCC-entré. Tillsammans med energiföretaget E.ON och Volkswagen växlar Team biogas.se upp sin satsning i svensk racings kungaklass.

– Vi gör en gedigen och seriös satsning med målsättning att vinna race och slåss om segern i mästerskapet, slår nye stallchefen Tommy Kristoffersson fast. Team biogas.se blev under sin premiärsäsong världens första racingteam att köra sina tävlingsbilar på biogas. Intresset var enormt. Nu tas nästa steg. 2010 siktar Team biogas.se mot toppen i ett av de tuffaste mästerskapen för standardbilar. Delsegrar och en jakt på STCC-titeln hägrar. – Vi är ett inspirerat och taggat team som är mycket sugna på att visa vad vi kan. Vi ser det som en stor utmaning att ta upp kampen med ett modernt och klimatsmart bränsle, säger en laddad Tommy Kristoffersson, som med sitt Arvika-baserade Kristoffersson Motorsport vunnit STCC fem gånger tidigare. Tre STCC-titlar har Fredrik Ekblom, en av Team Biogas förare, och även han vill vinna igen. Fredrik har testat de modifierade fjolårsbilarna och är imponerad av det utvecklingsarbete Volkswagen Motorsport i tyska Hannover ansvarat för. – Vi har tagit ett stort steg i rätt riktning och kommer att vara konkurrenskraftiga från start när säsongen drar igång på Jyllandsringen i Danmark 24-25 april, säger han. Teamets båda VW Scirocco STCC har modifierats i många avseenden. Bland annat har de försetts med ny hjulupphängning, ny växellåda, Öhlins stötdämpare och förfinad motorelektronik. Vidare har man jobbat med chassiet för att nå en bättre viktfördelning. Utvecklingen tar emellertid inte slut där. Under säsongen kommer Team biogas.se att byta ut fjolårsbilarna mot två helt nybyggda VW Scirocco. – De nya bilarna är anpassade till Super 2000-reglementet och målsättningen är att ha dem klara till deltävlingen i Göteborg 4-5 juni, säger Kristoffersson entusiastiskt. Från Volkswagen Motorsports sida ser man mycket positivt på projektet. – Vi följer den unika svenska biogassatsningen med stort intresse och kommer att från vår sida göra vårt yttersta tillsammans med teamet för att hamna på prispallen, säger Kris Nissen, chef för Volkswagen Motorsport. Det är inte bara materiellt och tekniskt som Team biogas.se kommer väl förberedda till sin andra tävlingssäsong. Teamets förare, Fredrik Ekblom och STCC-rookien Patrik Olsson, har också laddat på bästa sätt. – Under hela hösten och vintern har jag och Fredrik hållit igång under ledning av personliga tränare. Det har blivit många timmar i gymmet och i skidspåret, försäkrar Patrik, som under premiärsäsongen nådde teamets främsta placering då han blev tvåa i den andra deltävlingen på Ring Knutstorp. – Jag har all respekt för kunnandet och den tuffa konkurrensen i STCC-toppen men jag är övertygad om att vi med de förutsättningar som Team biogas nu har ska kunna utmana om pallplatserna, avslutar Kristoffersson. Fakta Fredrik Ekblom Född: 6 oktober 1970. Bor: Örebro. Civilstånd: Gift, tre barn. Intressen: Träning (löpning mest), vatten/snöskoter. Meriter: Tio säsonger i STCC. Tre guld (1998, 2003 och 2007), lika många silver och ett brons. Tävlat internationellt i sportvagn, formelbilar och standardbilssracing. Patrik Olsson Född: 21 februari 1988. Bor: Trollhättan. Civilstånd: Singel. Intressen: Skidåkning, motorsport, resor. Meriter: Två säsonger i ADAC Volkswagen Polo Cup (sjua 2005 och tvåa 2006), en säsong i STCC, tvåa i Volvo S40 Challenge 2004, tvåa i Renault 5 Cup 2003 och sjua i karting-SM, ICA-J, 2002. STCC-kalendern 2010 24-25 april: Jyllandsringen, Danmark * 7-8 maj: Ring Knutstorp 21-22 maj: Karlskoga 4-5 juni: Göteborg * 9-10 juli: Falkenberg 13-14 augusti: Karlskoga 4-5 september: Jyllandsringen, Danmark * 17-18 september: Ring Knutstorp * 1-2 oktober: Mantorp * Scandinavian Touring Car Cup (STCC+DTC)