Team biogas.se mot final i mästerskapsledning

Fredrik Ekblom, Team biogas.se, åker till STCC-finalen i mästerskapsledning. Via en andra- och en sjundeplats på Ring Knutstorp slog han vakt om förstaplatsen i förarmästerskapet.

– Vi har avgörandet i egna händer, säger teamchefen Tommy Kristoffersson som fick se Johan Kristoffersson ta teamets andra pallplats i Skåne när han blev trea i det andra loppet.

Kampen om STCC-titeln 2011 går vidare. Efter den näst sista deltävlingen är det stenhårt i toppen: Fredrik Ekblom är två poäng före Rickard Rydell i förarmästerskapet.

– Jag tappade en del av mitt försprång här, men kommer tillbaka till finalen. Det som hände i starten i det andra heatet har gett mig tändvätska, sa Ekblom.

Efter den fina andraplatsen bakom Rickard Rydell i det första heatet delade de båda fjärde startled i det andra loppet. Närmast före sig hade Ekblom dansken Michel Nykjaer, inhyrd tredjeförare av Chevrolet Motorsport.

När starten gick bromsade Nykjaer upp Ekblom och hans biogasdrivna Volkswagen Scirocco och släppte samtidigt Rickard Rydell före sig. För den otillåtna körningen blev dansken bestraffad.

– Klart jag undrade vad de höll på med. Jag var superrökt, konstaterar Ekblom, som i mål var placeringen bakom Rydell.

Tommy Kristoffersson, teamchef i Team biogas.se, kommenterade händelsen i starten så här efter racet:

– Vi vill ha en ärlig kamp om mästerskapet, men bangar inte ur om vi ska mötas på det här sättet.

Desto gladare var Tommy över sonen, Johan Kristofferssons, framfart på banan. Jämte två segrar i Porsche Carrera Cup blev han femma och trea i de båda racen. Pallplatsen i lopp två var Johans första i STCC.

– Jag hade bra speed i bilen och vill tacka hela teamet, sa Johan, som självklart var mycket glad efter den efterlängtade framgången.

Efter tre fjärdeplatser hittills i år fick han äntligen stå på pallen.

Team biogas.se tappade dessvärre ledningen i teammästerskapet där man nu är fyra poäng efter Polestar Racing.

I teammästerskapet räknas Fredrik Ekbloms och Patrik Olssons resultat. Den sistnämnde hade inte turen på sin sida i Skåne. Han bröt det första heatet med en motor som gick på tre cylindrar och blev tionde man i det andra.

– Inte bra, men i finalen tar vi dem, sa en revanschsugen Olsson.

STCC Knutstorp 9-10 september

Race 1.

1) Rickard Rydell, Chevrolet Cruze, 19 varv

2) Fredrik Ekblom, VW Scirocco, + 4,686

3) Robert Dahlgren, Volvo C30, + 5,033

4) Michel Nykjaer, Chevrolet Cruze, + 5,511

5) Johan Kristoffersson, VW Scirocco, + 7,207

6) Colin Turkington, BMW 320si, + 7,898

Patrik Olsson, VW Scirocco, bröt.

Race 2.

1) Tommy Rustad, Volvo C30, 19 varv

2) Colin Turkington, BMW 320si, + 3,324

3) Johan Kristoffersson, VW Scirocco, + 10,541