Team biogas.se siktar på upprepad succé

Förra året erövrade Team biogas.se tre pallplatser i STCC City Race i Göteborg. På lördag avgörs årets upplaga av mästerskapets enda stadsrace – då med tre biogasdrivna VW Scirocco på banan.

– Vi vill stärka vår ställning i toppen av såväl förar- som märkesmästerskapet och återupplivar gärna minnena från 2010, säger teamchefen Tommy Kristoffersson.

2011 års besök på Frihamnspiren i Göteborg är STCC:s fjärde i ordningen. Det publika intresset för tävlingen är som alltid stort. Ingen vill missa uppgörelserna på den korta, trånga banan där marginalerna är små och möjligheten till rafflande underhållning stor.

– På en stadsbana gäller det att vara väldigt exakt, konstaterar Fredrik Ekblom, som inte har något emot att susa fram mellan räckena i närmare 200 kilometer i timmen.

– Det gör inte så mycket om man skubbar sig lite mot räckena, men det blir problem om man tappar bilen, konstaterar han med ett leende.

Den 1,58 km korta banan mitt i Göta älv är trång.

– Den är svår att köra om på vilket gör det extra viktigt att kvala bra i just Göteborg.

Fredrik Ekblom är STCC:s kvalkung den här säsongen. Från pole position vann han det inledande racet både på Ring Knutstorp och på Mantorp Park.

– Men jag kan inte ta åt mig hela äran av de båda kvalsegrarna. Teamet har gett mig en perfekt bil vid rätt tillfälle. Vi har gjort det bra tillsammans, säger Ekblom, som var trea i båda racen i Göteborg 2010.

Att kvala bra i STCC City Race är alltså viktigt. Men inte helt nödvändigt. Det bevisade Patrik Olsson i fjol då han inledde det första racet från 16:e startposition och rullade i mål som tvåa i det andra.

– I heat ett avancerade jag en placering redan i starten, körde om ytterligare några konkurrenter på vägen mot mål och hade dessutom tur att några bilar framför mig bröt. Det gav åttonde plats och jag tog, tack vare den omvända startordningen, pole position i det andra heatet, berättar Olsson.

Han önskar sig en annan utveckling av kvalet den här gången.

– Jag vill vara med där uppe direkt och siktar på en plats bland de fem främsta i kvalet. Hittills i år har kvalen varit enormt jämna och jag räknar med att det blir det även i Göteborg. Därför gäller det att få till ett rent varv utan strul, säger Olsson.

Publiken i Göteborg kommer att få se ytterligare en biogasdriven VW i STCC City Race. I en tredje bil släpper nämligen Team biogas.se fram 24-årige Camaro Cup-föraren Alexander Graff.

Graff var på besök hos det Arvikabaserade teamet i slutet av förra veckan och fick då möjlighet till ett kortare test av Sciroccon han ska köra i Göteborg.

– Jämfört med bilen jag kör i Camaro Cup har Sciroccon bland annat turbo, betydligt bättre bromsar och andra däck. Det tror jag är de tre stora skillnaderna som jag måste lägga allt krut på i testerna innan lördagens båda race. Att Sciroccon driver i andra änden än Camaron är inget problem. Framhjulsdrift känner jag mig hemma med, säger Graff inför sin STCC-debut.

Tommy Kristoffersson kommer väl förberedd med sitt team till säsongens fjärde deltävling.

–STCC City Race i Göteborg är ett stort och mycket speciellt evenemang. Team biogas.se kommer att ha närmare 700 gäster och självklart vill vi prestera toppresultat för dem. Efter den mindre lyckade premiären i Danmark har vi kommit tillbaka starkt och nått en stabil och hög nivå. Testerna innan Göteborg har gått jättebra och vi kommer till start med mycket gott självförtroende, säger han.

Fakta STCC

Förarmästerskapet.

1) Tommy Rustad, Polestar Racing, Volvo C30, 72 poäng

2) Rickard Rydell, Chevrolet Motorsport Sweden, Chevrolet Cruze, 67

3) Fredrik Ekblom, Team biogas.se, VW Scirocco, 67

11) Patrik Olsson, Team biogas.se, VW Scirocco, 29

Teammästerskapet.

1) Polestar Racing, 112 poäng, 2) MA:GP/IPS, 102, 3) Team biogas.se, 97

Tidsschema STCC City Race, Göteborg

Fredag 17 juni

Kl 16.00-17.00 Test

Kl 18.15-19.00 Test

Lördag 18 juni

Kl 10.20-10.40 Kval (Q1)

Kl 10.45-10.55 Topp 8 kval (Q2)

Kl 11.55-12.55 Gridshow

Kl 13.05-13.30 Race 1, 24 varv.

Kl 15.35-16.00 Race 2, 24 varv.