Team biogas.se tillbaka på favoritbanan

Semestern är slut. Det har Team biogas.se inget emot. Tvärt om. Dubbla mästerskapsledarna i STCC ser verkligen fram emot att få börja jobba igen.

Omstarten i STCC sker 12-13 augusti på Gelleråsen utanför Karlskoga – teamets favoritbana.

När vårsäsongen i STCC avslutades i Falkenberg övertog Fredrik Ekblom ledningen i förarmästerskapet. Samtidigt erövrade Team biogas.se, med Volkswagen och E.ON som starka partners, förstaplatsen i märkesmästerskapet tack vare fina insatser av såväl Fredrik Ekblom som Patrik Olsson.

– Det var en njutning och vitamininjektion för hela teamet att gå på semester med dubbla förstaplatser i mästerskapet, säger teamchefen Tommy Kristoffersson.

Tillbaka på jobbet är alla inblandade laddade för en intensiv och spännande säsongsavslutning av STCC. Fyra deltävlingar väntar och först ut är som sagt teamets favoritbana Gelleråsen.

– Banan utanför Karlskoga är nog den som passar oss allra bäst. Vi svarade för bra resultat där i fjol och jag ser goda möjligheter till framskjutna placeringar för våra förare även den här gången.

Fredrik Ekblom tog två av sina tre segrar i just Karlskoga förra säsongen.

– Det är ingen tvekan om att vår bil passar bra på Gelleråsen, säger Ekblom, som vunnit tre race hittills i år och kvalat som etta lika många gånger.

– Att kvala bra blir nyckeln till framgång även i de avslutande deltävlingarna i mästerskapet. Vissa säsonger har man hundradelarna på sin sida. Så har det verkligen varit för min del i år och jag hoppas att det fortsätter.

Olsson är också optimistisk inför omstarten. Han var stabil med en fjärde- och en femteplats i Falkenberg. Nu ska säsongens första pallplats komma.

– Jag hoppas det i alla fall. Avslutningen i Falkenberg gav mig stärkt självförtroende och framgång brukar föda framgång. Kan vi få till det i de resterande deltävlingarna hoppas jag på en riktigt bra avslutning på säsongen, säger Olsson.

I Karlskoga kompletterar Team biogas.se än en gång sin laguppställning med en förare i teamets tredje, biogasdrivna Volkswagen Scirocco. Det är Johan Kristoffersson som på nytt får chansen. I Falkenberg gjorde Johan sensation med en fjärdeplats i kvalet. Dessvärre tvingades han bryta båda racen.

Tävlingen i Karlskoga blir intensiv för unge herr Kristoffersson. Förutom sitt engagemang i STCC ska han också försvara sin ledning i Porsche Carrera Cup.

– Det känns riktigt inspirerande. Det kommer att bli ett riktigt prov för mig att köra två bilar som skiljer sig så mycket, säger Johan Kristoffersson.

Team biogas.se inleder veckoslutets övningar på Gelleråsbanan med en officiell STCC-test på torsdag. Fredag väntar kval och på lördag avgörs säsongens elfte och tolfte race i STCC.

Förarmästerskapet efter 5 av 9 deltävlingar.

1) Fredrik Ekblom, Team biogas.se, VW Scirocco, 129 poäng

2) Rickard Rydell, Chevrolet Motorsport Sweden, Chevrolet Cruze, 127