Team biogas.se tror på nya pallplatser

Två pallplatser, lyckade kval och mest poäng av alla stall på Ring Knutstorp senast. Team biogas.se har fått en smakstart på STCC-säsongen 2010. Det enda som saknas är första segern. – Den finns inom räckhåll på Gelleråsbanan utanför Karlskoga på lördag, hävdar teamchefen Tommy Kristoffersson inför årets tredje deltävling.

Team biogas.se går från klarhet till klarhet med sina VW Scirocco i årets upplaga av STCC. Teamets samlade facit hittills i mästerskapet har imponerat på alla. – Samtidigt som vi haft marginalerna på vår sida tycker jag att vi har fått den start vi förtjänar. Framgångarna hittills grundar sig på ett gediget och målmedvetet arbete från alla inblandade, säger Tommy Kristoffersson och hyllar inte minst Volkswagen och energiföretaget E.ON, teamets viktigaste samarbetspartners. Nöjd är emellertid inget gångbart ord i mästerskapets klimatsmartaste stall. Team biogas.se vill ha mer, mycket mer. Överst på önskelistan står givetvis första segern. – Redan efter vår lyckade helg på Ring Knutstorp sa jag att Fredrik Ekblom kommer att vinna det andra racet i deltävlingen på Gelleråsen. Jag står fast vid det påståendet eftersom jag bedömer att vi av egen kraft har både kapacitet och möjlighet att segra. Fredrik Ekblom har inget emot att utropas till het segerkandidat av teamchefen. Tvärt om. – Jämfört med Jyllandsringen och Ring Knutstorp erbjuder Gelleråsen oss den bästa möjligheten hittills att nå vårt bästa resultat i årets mästerskap. Personligen trivs jag mycket bra på banan och självklart är det både roligt och inspirerande att Kristoffersson tror på mig, säger Ekblom. Den trefaldige mästaren är, precis som teamkompisen Patrik Olsson, enormt laddad och sugen inför deltävlingen i Karlskoga 21-22 maj. Båda kommer dessutom mycket väl förberedda. Sedan årets andra deltävling har teamet bland annat hunnit med ett omfattande och lyckat testpass på Mantorp Park. – För varje gång vi är ute på banan med våra nyutvecklade bilar tar vi ett steg mot det optimala, säger Tommy Kristoffersson. Den biogasdrivna Sciroccon är konkurrenskraftig redan i sin nuvarande skepnad. Därför har Team biogas.se valt att flytta fram tävlingsdebuten av sin nya STCC-bil till deltävlingen i Falkenberg 9-10 juli. – Vi gör det för att säkerställa att de nya bilarna är så bra möjligt när vi kommer till start med dem, säger Kristoffersson, som i grunden har samma mål inför deltävlingen i Karlskoga som han hade inför Knutstorp senast: båda bilarna i den andra kvalomgången och bland de fem främsta i racen, vilket självklart inkluderar ett eller flera pallbesök. – Men den här gången kryddar vi målsättningen lite extra och säger att Fredrik Ekblom kommer att ta full pott i det andra racet.