Teamguld till Team biogas.se

Team biogas.se är STCC-mästare. Efter en stark finalhelg på Mantorp Park stod Sveriges klimatsmartaste racingstall som etta i teamtabellen.

Glädjen över det guldet grusades emellertid av det faktum att Fredrik Ekblom missade förartiteln i sin biogasdrivna Volkswagen Scirocco och blev silverman efter en omdiskuterad händelse i det andra finalheatet. Team biogas.se lämnade in en protest efter loppet.

Först det roligaste, teamguldet, som verkligen gladde Teamchefen Tommy Kristoffersson.

– Den här segern är ett bevis på att det här varit ett lyckat projekt, sa han och lyfte den tunga segerpokalen.

I fjol missade Team biogas.se teamsegern med knapp marginal. Den här säsongen stod Fredrik Ekblom och Patrik Olsson – förarna som räknas in i mästerskapet – pall hela vägen. Ekblom blev tvåa och trea i de båda finalheaten, Olsson fyra och femma. Det gav, med råge, tillräckligt många poäng för att Team biogas.se skulle ta sig förbi Volvo Polestar i mästerskapstoppen.

– Jättekul. Den här segern är verkligen alla i Team biogas.se väl värda. Samtliga har lagt ner oerhört mycket tid och energi på att vi skulle nå hela vägen fram, sa Ekblom.

Ända sedan E.ON och Volkswagen tog initiativ till projektet och Team biogas.se gjorde sin första STCC-deltävling 2009 har målsättningen varit att bli mästare. I finalen på Mantorp Park blev drömmen verklighet.

– Och det känns givetvis mycket bra. Jag håller med Fredrik om att hela det här projektet har varit en stor teaminsats och då känns den här titeln självklart bra. I fjol föll vi på målsnöret. I år står vi här som mästare.

Team biogas.se åkte till finalen på Mantorp Park med målsättningen att vända hem med två titlar. Efter en dramatisk, spännande och händelserik final blev det en andraplats bakom Rickard Rydell för Fredrik Ekblom. En enda placering i det andra racet skiljde honom från titeln.

– Placeringsmässigt kan jag inte klaga på mitt facit, andra och tredje plats är bra, men tyvärr åkte vi för långsamt för att få fira guld, konstaterade en besviken Ekblom.

Förarkvartetten i Team biogas.se ansträngde sig verkligen för att försöka hjälpa fram Ekblom till titeln. Bland annat gav Thed Björk upp sin ledning i det andra racet för att backa upp teamets försteförare. Björk var dessutom inblandad i en situation i loppets slut där han blev omkörd av Rickard Rydell under gulflagg. Under gulflagg är det inte tillåtet att passera framförvarande bil.

– Det råder ingen tvekan om att Rydell körde om Thed på gulflagg. Ärendet ligger nu hos domarna och från vår sida förväntar vi oss en reaktion, säger Kristoffersson.

Finalracet innehöll flera tveksamma händelser där Chevrolet körde hårt mot förarna i Team biogas.se. Bland annat blev dansken Michel Nykjaer bestraffad för att ha kört på Patrik Olsson.

STCC-final, Mantorp Park, 23-24 september

Race 1