Unik JAS Gripen-flygning ger Ekblom energi inför STCC-finalen

STCC-finalen närmar sig med stormsteg. Som en del i uppladdningen letar mästerskapsledande Fredrik Ekblom, Team biogas.se, efter den rätta känslan. Han hittar den i säsongens alla framgångar på racerbanan men också i minnet av årets fartupplevelse nummer ett: dagen då han fick det unika möjligheten att själv flyga en JAS 39 Gripen.

– Händelsen ger mig fortfarande gåshud, säger Ekblom och skiner upp i ett stort leende.

Den 24 september avgörs säsongens två sista STCC-race på Mantorp Park i Östergötland. Bara några mil från banan, i Linköping, fick Fredrik Ekblom tidigare i år sitt livs kick. Bakom spakarna i en JAS 39 Gripen.

– Det är en dag som jag ofta går tillbaka till i minnet, minns och mår bra av. Det var så ofattbart häftigt, nästan overkligt.

I STCC kör Fredrik Ekblom en biogasdriven Volkswagen Scirocco i tät trafik i 230 km i timmen. Respektingivande i sig, men självklart ingenting mot det högteknologiska, svenska stridsflygplanet JAS 39 Gripen.

Under den timslånga flygturen med testpiloten Richard Ljungberg flög Ekblom bland annat i 1.150 km i timmen, utsattes för 7G och fick själv rolla planet i närmare 700 blås.

– Att jag fick styra planet var helt enormt. Jag visste att jag skulle få chansen, men när Ljungberg sa till mig att ta över trodde jag ändå inte att det var sant. Men jag argumenterade inte med honom länge av rädsla att han skulle ångra sig, berättar Fredrik och ler.

Upplevelsen att själv få kontrollera det 10 ton tunga kraftpaketet minns Ekblom med välbehag.

– Det märkliga var att det inte var svårt. Planet gjorde precis det det fick signaler om att göra. Det var som ett klockverk, så exakt så imponerande. Jag satt där på låg höjd över Vänerns blanka vattenyta och blev stolt över att vi i vårt land kan bygga ett så fantastiskt plan.

Innan själva flygturen genomgick Ekblom en noggrann undersökning och fick en omfattande och detaljerad information om planet och funktionerna i cockpit.

– Hälsokontrollen tog en timme. Allt från hjärta till syn och hörsel kontrollerades och testades. Genomgången av cockpit var otroligt omfattande med alla spakar, knappar och reglage. Det var omöjligt för mig att ta in allt, men jag fick ändå klart för mig vad jag inte skulle pilla på, hur jag skötte reglagen för syrgasen och hur man skjuter ut sig, vilket ju kan vara bra att veta.

Ekbloms sista uppgift innan take off var givetvis att klä sig reglementsmässigt.

– Torrdräkt underst och flygoverallen uppe på den. Stövlar handskar och hjälm. Det var mycket selar och grejer, proviant och verktyg.

Om olyckan skulle vara framme och piloterna måste skjuta ut sig måste de också kunna överleva under en viss tid på marken innan de blir räddade.

– Därför innehåller overallen i stort sett en komplett campingutrustning och en sådan tar plats hur mycket man än förminskar och förpackar den. Jag kände mig som Tom Cruise i Top Gun.

Väl i luften i behaglig hastighet blev Ekblom förvånad.

– Det första som slog mig var hur tyst det var – och vibrationsfritt. Det var kusligt på ett spännande sätt. Jag hade nog räknat med att det skulle skramla i varenda skruv.

Trycket ökade när pilot Ljunggren drog på för fullt och svängde maximalt.

– Då började det skaka i grejerna och när vi flög rakt upp med max gas som en raket i närmare en mil fick bränslemätaren spelet. Då gick det åt en hel del soppa kan jag lova. Det var helt vansinnigt.

Att utsättas för 7G var en annan sak som gjorde intryck på racerstjärnan.

– Piloten sa till mig att spänna varje muskel jag hade och sedan ryckte, och framför allt tryckte, det ner kroppen i stolen. Jag trodde jag skulle få huvudet levererat i knäet.

Alla påfrestningar tog ut sin rätt. Vid ett par tillfällen under flygturen blev Ekblom illamående. Väl på marken igen kände han sig glad, skakad och lätt förvirrad.

– Jag mådde inte toppen och direkt efter flygningen följde en ceremoni där jag blev invigd i Gripenordern. Som tack skulle jag hålla ett tal och det var inte det lättaste. Jag kunde ju knappt stå på benen och spyorna stod i kö i halsen på mig, säger Fredrik och skrattar.

Flygupplevelsen blev till ett minne som Ekblom för alltid bär med sig.

– Det var en pojkdröm som förverkligades och som är svår att klä i ord. Varje gång jag tänker på den där dagen blir jag upprymd och på kanonbra humör.