Vältränad Olsson på jakt efter första STCC-segern

Patrik Olsson har stått på pallen sex gånger hittills i STCC-karriären. Fortfarande saknar han emellertid en seger. Den tänker han erövra i år då 23-åringen från Trollhättan kommer mer vältränad än någonsin till premiären. Nio kilo lättare tar Olsson plats i biogasteamets VW Scirocco på Jyllandsringen 22-23 april.

Patrik Olsson erövrade första pallplatsen i STCC för Team biogas.se när han blev tvåa i säsongens sista race 2009. I fjol körde han till sig ytterligare tre andraplatser och var dessutom trea i två lopp.

Det enda han saknar är en seger. I år hoppas han att den ska komma. Fysiskt och mentalt förberedd för att lyckas är han under alla omständigheter.

– Efter fjolårssäsongen bestämde jag och min personlige tränare, Erik Nordlöf, att göra en riktigt seriös satsning på min fysik. Ett gediget tränings- och kostschema lades upp med målsättningen att jag skulle vara den bäst tränade föraren i startfältet när säsongen började, berättar Olsson.

Nu, efter åtskilliga mil på löpbandet och timmar i gymmet, är Olsson klar för start. På påskafton avgörs säsongens första deltävling på Jyllandsringen i Danmark.

– Om målet att bli den bäst tränade föraren i STCC är uppnått kan jag omöjligt veta, men det känns så och jag intalar mig det. Jag är nog den förare som lagt flest timmar på gymmet i vinter i alla fall och det är en skön trygghet att ha med sig in i säsongen, säger Olsson och medger samtidigt:

– Helt enkelt har det inte varit. Ibland tryter motivationen när man står på löpbandet timma efter timma, dag efter dag, vecka efter vecka, men när man ser resultaten på något av de återkommande testerna är motivationen återigen på topp.

Nio kilo lättare, starkare och med ett självförtroende i topp blir Patrik Olsson återigen att räkna med som en av toppförarna i STCC.

– Min förbättrade fysik gör mig till en bättre förare. Jag orkar mer och kan tack vare det tänka klarare och vara hundra procent fokuserad under längre tid.

Olssons målsättning inför säsongen är inte oväntat högt satt.

– Förutom att vinna mitt första race vill jag givetvis förbättra sjätteplatsen jag nådde i fjolårets förarmästerskap, men framförallt vill jag efter säsongens slut kunna blicka tillbaka på min insats och känna mig nöjd.

Patrik Olsson

Född: 21 februari 1988.

Bor: Trollhättan.

Civilstånd: Singel.

STCC-team: Team biogas.se.

Tävlingsbil: VW Scirocco.

Intressen: Skidåkning, motorsport, resor och träning.

Meriter: Tvåa i STCC:s märkesmästerskap och sexa i förarmästerskapet med Team biogas.se 2010. Sex pallplatser i STCC säsongerna 2009 och 2010.

Två säsonger i ADAC Volkswagen Polo Cup (sjua 2005 och tvåa 2006). Tvåa i Volvo S40 Challenge 2004. Tvåa i Renault 5 Cup 2003. Sjua i karting-SM (ICA-J) 2002.

STCC-kalendern 2011

22-23 april: Jyllandsringen, Danmark