• Team Sportia/

Årets första utdelning av Sportkronan: Fäktare, simmare och konståkare får hjälp av Team Sportia

Sportkronan är Team Sportias uppmärksammade och uppskattade sätt att stötta svensk breddidrott.

– När vi drog igång för ett år sen hade vi ingen aning om att behoven var så stora, säger Team Sportias VD Fredrik Andreasson. Nu gör vi 2012 års första utdelning – värd nära en kvarts miljon till tolv kämpande föreningar runtom i landet!

Sportkronan är till för alla lokalföreningar som ryms inom Riksidrottsförbundet. Ansökningarna med bilder och motiveringar laddas upp på www.sportkronan.se och under premiäråret 2011 strömmade 916 ansökningar in. Ett 50-tal behjärtansvärda motiveringar gav spinningcyklar, jackor, fotbollar, skyddsglasögon, skidor, matchställ och andra produkter för ett sammanlagt värde av 1 miljon kronor.

I 2012 års första utdelning har tolv föreningar från Gammelstad i norr till Sölvesborg i söder fått chansen att hämta efterlängtade prylar från den lokala Team Sportia-butiken. Det totala värdet av juryns bönesvar landar på en kvarts miljon kronor.

Bland gängen som uppmärksammas finns allt från IFAH i Bromma som sysslar med elhockey för handikappade, Edsbyn IF:s fotbollstjejer som varit tröj- och byxlösa och Borlänge Handbolls­klubb, vars satsning på beachhandboll blivit en hit i dalametropolen.

Årets andra utdelning av Sportkronan görs den 24 maj. Både nya och befintliga ansökningar har chansen att blidka juryn.

– Många nya klubbar och föreningar tillkommer hela tiden och de som hittills blivit lottlösa uppdaterar med text, bild och videoklipp för att förbättra sina chanser, säger Fredrik Andreasson. Kreativiteten är stor och behoven ännu större!

För ytterligare information kontakta:
Fredrik Andreasson, vd Team Sportia, tfn 0730-55 10 43
e-post fredrik.andreasson@teamsportia.se
www.teamsportia.se

Team Sportia är en franchisekedja inom sportfackhandeln. Företaget grundades 1989 och har i dag 125 butiker
från Kiruna i norr till Ystad i söder. Team Sportia har ca 1000 medarbetare och omsätter drygt 2,65 miljarder kronor.
Huvudkontoret ligger i Mölnlycke, Göteborg.