Lars Stenberg ny styrelseordförande för Team Sportia

Lars Stenberg, VD för Desam Fashion Group, har utsetts till Team Sportias nya styrelseordförande. Stenberg, som har en mångårig erfarenhet av detaljhandelsbranschen vill först och främst stärka sportkedjans varumärke.

– Konkurrensen i branschen blir allt hårdare. Alla måste hitta och tydliggöra sin position på marknaden och här vill jag vara med och driva på. Varumärkets innehåll är viktigare än hur skylten ser ut.

Team Sportia består av 126 butiker runtom i landet som ägs av franchisetagarna. Det innebär en stark lokal närvaro. Och en försäljning på närmare 3 miljarder gör TS till en av de största aktörerna på marknaden.

Samtidigt menar Lars Stenberg att ägarstrukturen skapar en otydlighet.

– Vi måste naturligtvis utnyttja det lokala entreprenörskapet, de lokala förutsättningar som ska ge oss fördelar på olika orter. Men Team Sportia har fokuserat för mycket på olikheterna. Jag vill att företagets DNA genomsyrar alla butiker, alla ägare och alla anställda. Samsyn är A och O.

Lars Stenberg jämför med sina år som VD på MQ – en kedja med samma ägarstruktur.

– Det var precis som Team Sportia i grund och botten ett bra bolag. Men spretighet och otydlighet hämmade tillväxten och den som inte växer dör. Min utgångspunkt för det här uppdraget liknar den linje jag påbörjade för MQ 2001.

I maj beslöt Team Sportias stämma att frångå den traditionella principen att låta en av ägarna hålla i ordförandeklubban.

– Vi kände att det var dags att plocka in en extern kraft, säger valberedningens ordförande Göran Uusitalo. Vi fastnade för Lars Stenberg eftersom han är en varumärkesexpert och säljare med gedigen erfarenhet från sport- och konfektionsbranschen. Han har pondus, mod att ta obekväma beslut om det behövs och dessutom en vilja att lägga ner mycket operativ tid under det första året för att stötta VD och ledningen i vårt förändringsarbete.

Göran Uusitalo, själv ägare till en butik i Kiruna, menar att utnämningen mottagits med stor entusiasm inom Team Sportia. Lars Stenberg ses allmänt som en stark värvning till teamet.

– Vi har alla blivit några centimeter längre, säger Uusitalo.

För mer information kontakta:
Lars Stenberg 070-651 78 90
Göran Uusitalo 0705-66 50 51

Team Sportia är en franchisekedja inom sportfackhandeln. Företaget grundades 1989 och har i dag 126 butiker
från Kiruna i norr till Ystad i söder. Team Sportia har ca 1000 medarbetare och omsätter drygt 2,65 miljarder kronor.
Huvudkontoret ligger i Mölnlycke, Göteborg.