Rekordsiffror för Team Sportia – cykelförsäljningen mer än fördubblad.

Svenska folket cyklar som aldrig förr.

Team Sportias cykelförsäljning under årets tre första månader var 105,7 procent högre än under motsvarande period förra året!

– Livsstilstrenden är tydlig och vårt målmedvetna arbete för att bli störst på två hjul har lyckats, säger vd Fredrik Andreasson.

En bidragande orsak till de sensationella siffrorna är 2010 års förvärv av den konkurrerande butikskedjan Sportex, vilket gjorde Team Sportia marknadsledande på cyklar i Sverige. Men Fredrik Andreasson har bevis för att uppgången är stor hur man än räknar.

– Ser man till de butiker som fanns i Team Sportia-familjen redan i januari, februari och mars förra året är ökningen snudd på 50 procent. Vi har aktivt och målmedvetet satsat på cykling och det är precis vad som behövs för att nå rejäla volymresultat.

Utbudet av cykeltyper är stort och brett – från barn till elit. Men även om försäljningskurvan för stads- och pendlingscyklar stiger rejält märker Team Sportia också en trend mot mer avancerade hojar för landsväg och terräng.

– Cykeln blir helt enkelt allt vanligare som rent träningsredskap, konstaterar Fredrik Andreasson. Det vet vi tack vare våra kundkontakter och som sponsorpartner till En Svensk Klassiker. Se bara på Vätternrundan och CykelVasan, de blir fullbokade allt snabbare för varje år som går.

Tidigare har Team Sportia legat på en försäljning av cirka 80 000 cyklar om året.

– Om trenden håller i sig kommer 2011 att slå alla tidigare rekord.

För ytterligare information kontakta:

Fredrik Andreasson, VD, tfn 031 355 10 43 eller 0730 55 10 43.

www.teamsportia.se

Team Sportia är en franchisekedja inom sportfackhandeln. Företaget grundades 1989 och har i dag 120 butiker från Kiruna i norr till Ystad i söder. Team Sportia har ca 700 medarbetare och omsätter drygt 2,3 miljarder kronor. Huvud-kontoret ligger i Mölnlycke, Göteborg. Team Sportia har i dag ca 16% marknadsandel av sportfackhandeln i Sverige.

Taggar: