Team Sportia och En Svensk Klassiker förlänger samarbetet.

Team Sportia och En Svensk Klassiker har tecknat avtal om att fortsätta sitt samarbete. Det handlar om ytterligare minst 5 år.

– Vi har många beröringspunkter och starka varumärken, säger ESK:s VD Micke Thorén. Tillsammans ska vi se till att den svenska motionsvågen fortsätter!

Att ta En Svensk Klassiker innebär att man under en och samma tolvmånadersperiod genomför Vasaloppet/Engelbrektsloppet, Vansbrosimningen, Vättern Runt och Lidingöloppet. Det finns även Halv- och Tjejklassiker – vilket dramatiskt ökat antalet motiverade motionärer. På fem år har det sammanlagda antalet personer som klarat en klassiker ökat med hela 59 procent.

Team Sportia har sin tyngdpunkt på just den utrustning och kunskap som krävs för att på rätt sätt klara dessa tuffa sportevenemang. Som ett led i den tydliga trenden planerar företaget dessutom att etablera ett antal officiella klassikerbutiker i kedjan för att ge multisport-kunderna extra stöd och inspiration.

– Det är en självklar utveckling för oss, säger Team Sportias marknadschef Robert Arvidsson. Under 2012 deltog sammanlagt 183 000 motionärer i En Svensk Klassikers olika lopp. Det visar det enorma intresset för tävlingarna. Men det visar också vilket behov som finns av vår kunskap och våra produkter. Vi har kunskapen runt dessa idrottsgrenar och en majoritet av våra butiker är fullsorterade när det gäller cyklar, skor, skidor och annan utrustning som behövs.

Det nya avtalet mellan Team Sportia och En Svensk Klassiker gäller från 1 januari 2013 till utgången av 2017.

För information, vänligen kontakta:

Micke Thorén, VD En Svensk Klassiker, mobil 0705-59 72 21

Robert Arvidsson, marknadschef Team Sportia, mobil 0730-55 10 43

Team Sportia är en rikstäckande och lokalanpassad sportkedja med 126 butiker från Kiruna i norr till Ystad i söder. Vi omsätter drygt 2,7 Mdr och huvudkontoret ligger i Mölnlycke utanför Göteborg. Team Sportia har ca 1 000 kunniga medarbetare som sätter service främst. Genom våra fokuskategorier Träning, Fotboll, Löpning, Aktiv Fritid, Cykel och Längdskidåkning vill vi inspirera dem som gillar sport och ett aktivt liv. Team Sportia är Sveriges sportbutik!