Förslag om ökat antal personer vid allmän sammankomst

Regeringen planerar att fatta beslut om ändrade restriktioner för allmänna sammankomster, med sittande publik, från 50 personer till 500 personer. Det meddelade kulturminister Amanda Lind och inrikesminister Mikael Damberg under en presskonferens.

Gränsen på 50 personer för allmänna sammankomster ligger kvar som huvudregel, ändringarna gäller enbart för arrangemang med sittande publik.

- Det är en oerhörd lättnad att kultur- och evenemangsbranschen äntligen har fått besked i frågan, och att regeringen nu justerar förordningarna.  Vi har länge kämpat för ett mer jämlikt och träffsäkert regelverk för publikmöten. Den höjda gränsen kommer att få stor betydelse för många arrangörer, säger Simon Norrthon, ordförande Teaterförbundet för scen och film.

- Vi ser också fram emot den fortsatta dialogen med regeringen. Det är mycket positivt att de tillsätter ett publikråd med kultur- idrotts- och evenemangsbranschen, säger Simon Norrthon.

Den sittande publiken ska sitta med 1 meters avstånd, två personer i sällskap får dock sitta tillsammans. Beslutet är planerat att fattas den 8 oktober för att börja gälla den 15 oktober.

Redan på torsdag den 1 oktober fattas beslut om ändringar i förordningen vad gäller restauranger, vilket börjar gälla den 8 oktober, förutsatt att smittläget tillåter det. Restauranger kommer då att undantas från ordningslagen vid artistframträdanden.

Kontakt Teaterförbundet för scen och film

Simon Norrthon, förbundsordförande

simon.norrthon@teaterforbundet.se