Nytt direktiv för upphovsrätten röstades fram av EU-parlamentet

I dag röstade Europaparlamentet igenom en ny upphovsrättslag, det så kallade DSM-direktivet, som stärker och harmoniserar upphovsrätten för det innehåll som delas på internet. Det kommer att skapa en bättre balans mellan aktörerna på den digitala upphovsrättsmarknaden.

- Det är en stor lättnad att EU-parlamentet fattade beslut om att införa DSM-direktivet, som kommer att få en avgörande betydelse för upphovspersoner och utövande konstnärers rättigheter på nätet, säger Simon Norrthon, ordförande i Teaterförbundet för scen och film.

Direktivet stärker kulturskapares möjlighet till skälig ersättning när deras verk används på nätet. De kommer också att få en större insyn i hur deras verk används.

- Det handlar om att nätplattformarna ska skaffa ordentliga licenser och avtal för användningen av upphovsrättsskyddat material. Det kommer att förenkla och möjliggöra användningen av det material som delas på internet, samtidigt som det stärker förutsättningarna för originalproduktion, säger Simon Norrthon.