Upp till 300 sittande personer får samlas

Regeringen meddelade idag att antalet personer som får samlas vid allmänna sammankomster höjs från 50 till 300 personer från och med 1 november. Det gäller sittande publik med minst 1 meters avstånd. Regeringen meddelade också att offentliga danstillställningar återigen ska omfattas av begränsningen i förbudsförordningen på högst 50 deltagare.

- Det är ett välkommet, men sent, beslut som gör det möjligt för scenkonsthus och andra arenor att planera och genomföra sin verksamhet. För många scener är 300 en realistisk nivå, det är bara de största scenerna som kan ta in fler och ändå hålla avstånd. Regelverket blir nu mer träffsäkert när lokala förutsättningar får avgöra hur många personer som kan närvara vid ett evenemang, säger Simon Norrthon, ordförande i Teaterförbundet för scen och film.

- Men det ändrar inte den akuta ekonomiska kris som många verksamheter befinner sig i. Många biografer och privata scener har akuta likviditetsproblem och behöver betydligt större publikunderlag för att gå runt. Därför är det avgörande att de olika ekonomiska krisstöden kvarstår under den tid som pandemin pågår och restriktionerna ser ut som de gör, säger Simon Norrthon.

- Många som arbetar på scenen rör sig nära varandra, och det är fortsatt viktigt att arbetsgivarna kan garantera en trygg arbetsmiljö på och utanför scenen, säger Simon Norrthon.