Teboil är huvudsponsor för utställningen Det magiska landskapet

Utställningen Det magiska landskapet med 92 tavlor från Tretjakovgalleriet inleder en serie av fem utställningar, där varje delutställning presenterar ett tema valt bland de 150 000 verk som finns i Tretjakovgalleriet. Utställningen Det magiska landskapet presenterar pärlor från det ryska landskapsmåleriet av 55 konstnärer från den realistiska perioden i slutet av 1800-talet och från konstnärsgruppen Vandrarmålarnas produktion.

- Teboils ägare OAO LUKOIL är en långvarig samarbetspartner till Tretjakovgalleriet. Detta bidrog på ett betydande sätt till det femåriga samarbetsavtalet mellan Helsingfors stads konstmuseum och våra bolag, berättar Oy Teboil Ab:s generaldirektör Alexander Malanin om bakgrunden till avtalet.
Stödet till det kulturella och andliga arvet har en betydande ställning i Lukoils strategi. Förutom flera museer är de viktigaste understödsobjekten Bolsjojteatern och Tjajkovskijs Stora Symfoniorkester som även besökte Finland 2006.

Den nu aktuella utställningsserien ger Teboil ett utmärkt tillfälle att på nytt understöda rysk konst och främja det kulturella samarbetet mellan våra länder.
År 1996 sponsrade Teboil utställningen med verk från den så kallade Costakis-samlingen på Sara Hildéns konstmuseum. Där presenterades rysk avantgardekonst från 1910-1930.
Åren 1997-1999 sponsrade Teboil Musikfestivalen i S:t Michel och Marinskijteatern som uppträdde där med Valery Gergiev som dirigent. Bland andra sponsringsföremål kan man nämna Ensemble XXI Moscow-kammarmusikorkesterns konserter i Helsingfors och Ilomants 1996 samt utställningen om sibiriska naturfolk på Kulturernas museum i Tennispalatset 2002.

Oy Teboil Ab är det näststörsta oljebolaget i Finland. Bolagets marknadsandel är över 25 procent och omsättningen över 1,7 miljarder euro. Centrala delområden i affärsverksamheten är marknadsföring, försäljning och distribution av oljeprodukter samt servicestationsverksamhet. Teboils riksomfattande servicestationsnätverk består av ca 360 verksamhetsställen. Därtill betjänas yrkestrafiken av 210 D-automater.
OAO LUKOIL är ett av de ledande oljebolagen i världen. Bolaget är verksamt i över 30 länder och har över 150 000 anställda. Lukoil är noterat på Londonbörsen.

Utställningen Det magiska landskapet pågår 20.2–1.6.2008 på Konstmuseet Mejlans,
Ekuddsvägen 6, 00250 Helsingfors.

Ytterligare information: Oy Teboil Ab, kommunikationschef Leila Timgren, tfn 020 470 0214 eller leila.timgren@teboil.fi

Pressbilder: http://pressi.taidemuseo.fi (användarnamn: helsinki, lösenord: media).