Tech Data Corporation slutför förvärv av vissa tillgångar i Scribona AB

Report this content

CLEARWATER, FL. — Tech Data Corporation (NASDAQ: TECD), ledande distributör av IT-produkter, meddelade idag att företaget har slutfört förvärvet av vissa tillgångar i Scribona AB, ett noterat bolag med IT-distribution i den nordiska regionen med verksamheter i Sverige, Finland och Norge.

"Förvärvet är ett viktigt steg i Tech Datas strategi att driva tillväxt och utnyttja den infrastruktur vi har i Europa," sa Robert M. Dutkowsky, Chief Executive Officer, Tech Data Corporation. "Den här affären öppnar upp för nya produkterbjudanden och lösningar samtidigt som den ökar vår närvaro som ledande IT-distributör i Norden."

I enlighet med köpeavtalet, betalar Tech Data omkring 60 miljoner dollar, plus en premie på 23 miljoner dollar för nettovärdet av de överförda tillgångarna, inklusive inventarier, leverantörsavtal, kundlistor och kontorsutrustning. Totalsumman betalas över en sexmånadersperiod. Under 12 månader, fram till 31 december 2007, uppgick Scribona Nordiska försäljning till ett värde av 8 069 miljoner kronor (ca. 1,2 miljarder dollar). På årsbasis förväntas affären bidra med c:a 900 miljoner dollar till Tech Datas försäljning. efter den kundavmattning som förutses och en överlappande geografisk täckning. I samband med förvärvet förväntas Tech Data få integrationskostnader på ca 11 miljoner dollar under verksamhetsåret 2009, först och främst på grund av kundöverföringar, omflyttning, rådgivning och andra integrationsåtgärder. Överföringen förväntas ha minimal utspädningseffekt på intäkterna under verksamhetsåret 2009.

"Våra sammanlagda verksamheter erbjuder våra kunder större kreditresurser, högeffektiv logistik och förbättrade e-handelsverktyg", sa Nestor Cano, President, Europe, Tech Data Corporation. "Vi har fått tillgång till ett distributionsteam med stor erfarenhet och engagemang som ger vår organisation en oerhörd styrka. Med en mer kraftfull sälj- och marknadsföringsmotor kan vi tillhandahålla bättre support till våra kunder och leverantörspartners och utnyttja de möjligheter som finns på den här marknaden ."

Torsdagen den 22 maj 2008 offentliggör Tech Data resultaten för det första kvartalet som slutar 30 april 2008. Under ett konferenssamtal som äger rum den 22 maj 2008 kl. 9:00 ET kommer företaget att presentera detaljer angående förvärvet i samband med granskningen av första kvartalets resultat. Konferenssamtalet går att följa via k webcast på www.techdata.com (Fliken Investor Relations).

Framåtblickande uttalanden
Vissa ämnen som diskuteras i det här pressmeddelandet är framåtblickande uttalanden som baserar sig på företagets aktuella förväntningar som innebär ett antal risker och ovissheter. Faktorer som skulle kunna göra att resultat skiljer åt rent materiellt kan vara: hård konkurrens både nationellt och internationellt, små vinstmarginaler, beroende på informationssystem, eventuella negativa effekter av förvärv, exponering för naturkatastrofer, krig och terrorism, beroende på oberoende leverantörsföretag, eventuell påverkan av arbetarstrejker, risk för nedgång i lagervärde, marknadsföring av produkter samt tillgång på produkter, ändrade leverantörsvillkor, förlust av betydande kunder, kreditexponering på grund av försämrade ekonomiska villkor för våra kunder, oförmåga att erhålla nödvändigt kapital, räntefluktueringar, valutarisker och exponering för annan reglerande lagstiftning, ändrade bokföringsregler samt stamaktiers volatilitet. Ytterligare diskussioner om dessa och andra faktorer som påverkar företagets verksamhet och utsikter finns i SEC:s regelverk. Kopior kan erhållas under Investor Relations på företagets webbplats www.techdata.com. All information i detta pressmeddelande gäller idag, den 19 maj 2008. Företaget åtar sig ingen plikt att uppdatera eventuella framåtblickande uttalanden häri angående faktiska resultat eller förändringar i företagets utsikter.