• Tech Data/

Tech Data Corporation tillkännager initiativ att förvärva vissa av nordenbaserade Scribona AB:s tillgångar

Report this content

CLEARWATER, Fl., USA, 4 mars 2008 – Tech Data Corporation (NASDAQ: TECD), ledande distributör av IT-produkter, tillkännagav idag att man ingått ett avtal om att förvärva en del av tillgångarna i Scribona AB, ett noterat IT-distributionsföretag i den nordiska regionen med verksamhet i Norge, Sverige och Finland.

Förvärvet av Scribonas tillgångar ger Tech Data möjlighet att bättre tjäna sina kunder och leverantörer i Norden samt bättre utnyttja investeringar i infrastruktur för IT och logistik. Tech Data kommer att betala bokfört värde plus en premie för de förvärvade tillgångarna som inkluderar lager, vissa materialrätter, leverantörskontrakt, kontorsutrustning samt en del övriga tillgångar. Premiet kommer att ligga i intervallet 13,5 miljoner Euro till 16,5 miljoner Euro.

"Tack vare den här transaktionen får Tech Data kunnig distributionspersonal med lång erfarenhet vilket stärker vår verksamhet och våra relationer med nyckelleverantörer och kunder" säger Robert M. Dutkowsky Chief Executive Officer på Tech Data Corporation. "Sammanslagningen kommer att ge Tech Data ett ännu starkare produkt och serviceutbud i Norden och förse befintliga och nya kunder med en bredare leverantörsportfölj, fler hårdvaru- och programvarulösningar samt ökad försäljningstäckning och förbättrad support."

Fredrik Berglund, President och CEO för Scribona AB menar, "Sammanslagningen av Scribonas och Tech Datas verksamheter är en attraktiv kombination som kommer att få en stark roll i IT-branschen där marknadsräckvidden kan utvecklas ytterligare. Den nya enheten kommer att vara ledande inom distribution av IT-produkter i Norden och kommer att förbättra kundnöjdheten tack vare ökad marknadsfokus och fler marknadsandelar på en dynamisk marknad.

Under 2006 uppgick Scribonas försäljning till ett värde av 8 069 miljoner (873 miljoner euro). Transaktionen sker med reservation för bl.a. samråd med facket, godkännande från EU och från Scribonas aktieägare och med ett planerat avslut i andra kvartalet som målsättning.

FÖR YTTERLIGARE INFORMATION, KONTAKTA:
Jonas Elmgren, Regional Managing Director Nordics, Tech Data, 08 795 2015
Fredrik Berglund, VD Scribona, 08 734 3739

Forward-Looking Statements
Certain matters discussed in this news release are forward-looking statements, based on the company's current expectations that involve a number of risks and uncertainties. Factors that could cause actual results to differ materially include the following: intense competition both domestically and internationally; narrow profit margins; dependence on information systems; potential adverse effects of acquisitions; exposure to natural disasters, war and terrorism; dependence on independent shipping companies; potential impact of labor strikes; risk of declines in inventory value; product supply and availability; changes in vendor terms and conditions; loss of significant customers; credit exposure due to the deterioration in the financial condition of our customers; the inability to obtain required capital; fluctuations in interest rates; foreign currency exchange risks and exposure to foreign markets; the impact of changes in income tax and other regulatory legislation; changes in accounting rules; and the volatility of common stock. Additional discussion of these and other factors affecting the company's business and prospects is contained in the company's periodic filings with the Securities and Exchange Commission, copies of which can be obtained at the company's Investor Relations website at www.techdata.com. All information in this release is as of March 4, 2008. The company undertakes no duty to update any forward-looking statements herein to actual results or changes in the company's expectations.