Bahamas utklassar Sverige inom digital valutahandel

Det är ett oväntat land som lanserar världens första digitala valuta. Den digitala versionen av Sand Dollar (BSD) från Bahamas är redan igång och Valutahandel.se har undersökt vad som lett till att det lilla öriket i Karibien kommit före andra länder som också vill ha en egen digital valuta så snabbt som möjligt.

Kanske låter det som ett sent och ytterst dåligt aprilskämt, Sand Dollar, men faktum är att Bahamas är först ut av alla länder med en centralbanksstödd digital valuta. Medan Bahamas vanliga valuta kallas Bahamas dollar (förkortas B$ eller BSD) på svenska, så har den sandiga ö-gruppen valt att kalla deras digitala valuta Sand Dollar istället. I motsats till majoriteten av alla kryptovalutor, så är Sand Dollarn uppbackad av valutareserver i bahamanska dollar, vilken har en fast växelkurs mot USD. För en Sand dollar, får man en US dollar, rapporterar Valutahandel.se.

Centralbankens har en bred målsättning för den digitala Bahamas dollarn, såsom säkrare och snabbare transaktioner, kostnadseffektivitet, försvar mot penningtvätt och icke-diskriminerande tillgång för alla åldersgrupper. Som ett led i detta så går det att överföra Sand dollar med antingen en app, eller med ett betalkort. På så sätt är personen som ska göra betalningen inte beroende av Internet själv, vilket är ett sätt att göra det enklare för äldre personer, menar centralbanken på Bahamas.

Det finns många anledningar till att Bahamas utklassar Sverige när det kommer till att tillgängliggöra digital valutahandel för hela befolkningen. Framför allt så är Sverige ett avsevärt större land, med fler personer inblandade för att fatta större beslut. Men en annan betydande anledning till Bahamas snabba och proffsiga initiativ för lansering av Sand dollarn är orkanen Dorian, som dödade över 70 människor och förstörde fastigheter för miljarder dollar. Guvernören för Bahamas Centralbank, John Rolle, har också varit väldigt aktiv för att få igång en app där BSC kan användas. Numera går det att använda den digitala valutan på nästan alla skönhetssalonger, optiker, resebyråer, konsultbyråer, frisörer, tandläkare, restauranger, café och barer över hela Bahamas.

Läs hela artikeln om valutahandel med Sand Dollar från Bahamas, där en uppskattning för när Sverige kan tänkas lansera sin e-krona också tas upp. För alla som är intresserade av att handla icke-korniga kryptovalutor, så rekommenderas att läsa Valutahandel's recension av Skilling.

Taggar: